Samenwerkend splitsen

dinsdag 27 oktober 2020

Samenwerkend splitsen

Vandaag stond de rekenles in het teken van het samenwerkend leren.
Voor de vakantie zijn wij begonnen met het splitsen.

Waar moet je aan denken? Je ziet bovenaan een getal staan, bijvoorbeeld 10. Allereerst hebben de kinderen geleerd dat ze dan 10 blokjes moeten pakken.
Daarna moeten de kinderen tellen hoeveel ballen er aan de linkerkant van de splitsing getekend staan. Het aantal ballen dat zij zien halen zij van de blokjes af. Bijvoorbeeld 7 ballen.
Uiteindelijk blijven er 3 blokjes over en dat is dan het antwoord.

Een aantal kinderen vond het splitsen nog lastig. Vandaar dat wij elkaar vandaag geholpen hebben om uit te leggen hoe je een som moet aanpakken. Door er samen over te praten en elkaar met behulp van visueel materiaal duidelijk te maken wat je moet doen, is het splitsen veel duidelijker geworden.

Fijn om te zien dat wij van en met elkaar kunnen leren 🙂

Delen via