donderdag 8 oktober 2020

Thema IPC: Zo spelen wij.

De eerste weken van het schooljaar tot aan de herfstvakantie heeft ons thema “Zo spelen wij” centraal gestaan.

Allereerst hebben we de focus op het samen zijn in de groep gelegd. We hebben uitgeprobeerd hoe het gaat als we de keuze van de hoeken helemaal vrijgelaten: dus wie er allemaal spelen, wat je er speelt en wanneer je de hoek verlaat om iets anders te doen. Soms was dit een groot succes: de vrijheid en de verschillen van de kinderen kwamen goed tot uiting. Soms verliep dit helemaal mis: te veel kinderen in een hoek of een grote rommel.

Aldoende kwamen we er met elkaar achter dat het prettig is om de hoeveelheid kinderen af te spreken, maar ook dat het heel fijn is als je ergens gaat spelen en de hoek is opgeruimd. Dan kun je goed zien wat er is en waar je mee wilt spelen. De spullen blijven dan ook veel langer heel.

Het kiezen via het digikeuzebord vinden ze erg prettig. Maar ook ingewikkeld als de gewenste hoek al vol is, want wat moet je nou doen? Meestal lost dit zich op en soms komen er even tranen. Hier ligt een schone taak voor de juf om ervoor te zorgen dat iedereen een keer snel aan de beurt komt. Maar de hulpjes mogen als eerste kiezen.

Om met elkaar zo bezig te zijn, samen te spelen en elkaar te leren kennen hebben we met elkaar afspraken gemaakt hoe we willen dat we met elkaar omgaan. Dat is soms nog wel eens lastig, vooral het samen delen of een ander voor laten gaan. Dat is ook lastig voor kinderen van 4 jaar. De stappen worden gezet en dat helpt iedereen om zich steeds fijner in de groep te voelen. En daar moeten we met elkaar voor zorgen (regel in de klas).

Naast het spelen op school hebben we ook speelgoed van huis mee mogen nemen en hebben daarover in de kring wat verteld. We hebben daar mooie foto’s van gemaakt en van sommige kinderen is de foto naar de juf gestuurd. Deze foto’s hangen aan de IPC-muur.

Nog heel even en we sluiten het thema af, maar niet voordat we nog extra gaan experimenteren. De komende dagen staat spelen zoals Pipi Langkous dat doet nog centraal. Daarvoor pak ik nog een oud kinderboek van mezelf erbij. Dan komt ook nog even het thema, “en toen ….. ” van de Kinderboekenweek voorbij.

Want ook de tijd van toen is in de klas besproken. We spelen met de ridders in het kasteel, de tijd van de dinosaurussen zien we terug.

Het thema “Zo spelen wij”, was een prima start van een nieuw schooljaar en een nieuwe start voor een leven op school.