Groep 8: Feestweken

woensdag 9 december 2020

Wat een feest vorige week. Met Close Reading (begrijpend lezen) een tekst over pepernoten bakken, met als afsluiting 2 verschillende soorten recepten uitproberen en de gebakken pepernoten proeven en vergelijken. Hoe groot we ook zijn, het bakken van pepernoten is toch een groot feest. Van het proeven van het niet gebakken deeg tot een likje zout, suiker of meel proeven. We hopen dat er niemand misselijk was “s avonds.

Vrijdag 4 december was het zover. Sinterklaas kwam op school. Door de corona een andere opzet. Groep 8 liep samen met twee leerlingen van de groepen 1 en 2 richting het schoolplein. ze hadden verantwoordelijkheid voor deze leerlingen. Wat was dit top om te zien, ze zongen mee met de liedjes, zorgden ervoor dat de leerlingen genoeg pepernoten kregen en dat ze het goed konden zien. Wat een toppers in groep 8!

Daarna naar onze eigen klas. Hier stonden 28 mooie surprises te wachten. zenuwachtig over welke van wie was. Eerst de grootste doos, deze blokkeerde namelijk al het zicht van de leerlingen. Hieruit kwam een mooie racefiets! Daarna de rest van de mooie kunstwerken. Het ene gedicht nog langer dan de andere. Met als klapper een gedicht van 4 pagina’s vol! We hebben genoten deze dag!

Deze week en volgende week sluiten we verschillende blokken van de vakken af. Hierna herhalen we nog en dan is het tijd voor de kerstvakantie. Na de vakantie starten we dus met nieuwe thema’s en blokken.

Aan de volgende doelen gaan we dan werken:

Rekenen:

• verschillende berekeningen die we uit verhaaltjessommen halen;
  • we gaan weer werken met percentages;
  • verschillende soorten grafieken en diagrammen komen aan bod;
  • en we werken met geldbedragen.

Taal:

• we gaan werken aan de verschillende themawoorden: het voetenwerk, de commissie, constateren.
  • telwoorden.
  • wanneer zetten we welk leesteken.
  • de bedrijvende en de lijdende vorm van een zin.
  • wederkerige werkwoorden en hoe gebruiken we deze.

Spelling:

• woorden die beginnen met ‘s;
  • woorden met iaal;
  • werkwoorden met i of e.

Met IPC gaan we werken aan het thema “de wijde wereld”.