Informatiebrief IPC

donderdag 15 oktober 2020

Vanuit onze rol als IPC coördinator willen wij jullie, middels deze nieuwsbrief, regelmatig op de hoogte houden van de IPC ontwikkelingen binnen onze school. Deze eerste keer zullen we uitleggen wat IPC eigenlijk is en hoe wij ermee werken op De Parkenschool in groep 1 t/m 8.

Wat is IPC?
Wij werken inmiddels bijna drie jaar met IPC op De Parkenschool in groep 1 t/m groep 8, dus u heeft vast al eens het een en ander gehoord van uw kinderen of u heeft misschien eens een afsluiting bijgewoond. IPC staat voor International Primary Curriculum.
IPC werkt met thema’s van ongeveer 6 tot 8 weken. Binnen de thema’s komen alle zaak- en creatieve vakken aan bod. Hierbij gaat het om de volgende vakken:
• aardrijkskunde,
• geschiedenis,
• natuuronderwijs,
• techniek
• kunstzinnige vorming
• lichamelijke opvoeding
• muziek
• ICT
• maatschappelijke vorming
• Internationaal

Deze vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Kinderen leren zo verbanden te zien tussen de vakken en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. De verschillende thema’s zijn verdeeld over de verschillende jaargroepen

Leerwand centraal
U bent misschien al wel eens een klas binnengelopen waar u de leerwand helemaal bekleed zag vanuit het thema van IPC. Dit komt doordat de leerwand bij IPC centraal staat. We noemen het de leerwand omdat op deze wand is te zien wat de kinderen aan het leren zijn en hoe dit leren gaat.
Op deze leerwand is ook een vaste structuur terug te vinden in alle groepen 1 t/m 8.
Elk thema wordt op een inspirerende manier geopend bij het startpunt. Deze opening is bedoeld om kinderen betrokken en enthousiast te maken. Dan volgt de kennisoogst. Welke kennis is al aanwezig bij de kinderen? Er wordt onder meer gewerkt met mindmaps die helpen kinderen in te zien wat ze al weten van een onderwerp. Dan volgt een uitleg van het thema door de leerkracht .Wanneer de kinderen het startpunt, de kennisoogst en de uitleg van het thema hebben bijgewoond, zijn ze klaar om op onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken in allerlei verschillende taken vanuit allerlei verschillende vakken. Soms gebeurt dit klassikaal, soms in groepjes, soms individueel. Uiteindelijk sluiten we het thema af met de afsluiting waarbij de leeropbrengst gevierd wordt, bijvoorbeeld met ouders en/of schoolgenoten. Tijdens een thema werken de kinderen vanuit vakinhoudelijke- en persoonlijke doelen.

De persoonlijke leerdoelen zijn ook zichtbaar op de leerwand.

We hebben 8 persoonlijke leerdoelen
• Communicatie
• Respect
• Aanpassingsvermogen
• Bedachtzaamheid
• Volharding
• Onderzoek
• Moraliteit
• Samenwerken

De afsluiting van een thema.
Bij de afsluiting van het thema worden de leeropbrengsten samen gevierd. Er wordt teruggeblikt op het thema en er wordt stilgestaan bij dat wat de kinderen hebben gedaan en hebben geleerd. Een afsluiting kan op verschillende manieren worden vormgegeven, bijvoorbeeld door ouders uit te nodigen voor een tentoonstelling, door schoolgenoten te komen laten kijken, maar het kan ook kleiner worden afgesloten door het thema in de klas na te bespreken met klasgenootjes. U heeft misschien al wel eens een afsluiting bijgewoond en mocht dit niet zo zijn, dan wordt u komend schooljaar vast nog een keer uitgenodigd.
Wij zullen u dit jaar regelmatig via een nieuwsbrief op de hoogte houden van de ontwikkelingen op IPC gebied binnen onze school en in de klassen.

Met vriendelijke groet,
Suzan van Werven