vrijdag 5 november 2021

Speuren en verzamelen: daarvoor is de herfstperiode toch echt de mooiste periode van het jaar. Wat kunnen we veel vinden op de grond. Er valt zoveel te zien en te verzamelen. We genieten er volop van. Van al dat moois wat we hebben gevonden hebben we veel geleerd: we hebben de kastanjes geteld, we hebben gezien dat er veel verschillende blaadjes zijn. We weten nu ook waarom de blaadjes van de bomen vallen. De blaadjes zijn op volgorde van groot naar klein gelegd.
Maar het allermooiste vonden de kinderen hun kunstwerken met natuurlijke materialen. Eerst een mooie compositie maken en daarna vastplakken op stevig dik karton.
Na onze oriëntatie op de bomen en het bos, hebben we het leven van de vogels besproken in de groep. We hebben op het digibord allerlei vogels gezien, er was zelfs een pestvogel bij. Dat was wel zeer bijzonder.
Ook de vogels hebben het moeilijk in de winter. Daarom hebben wij ons alvast verdiept in het maken van vogelvoer. In onze herfstwinkel kopen we pinda’s, een prikker en een stuk touw. Daarmee verdwijnen we in het atelier om er een mooie slinger van te maken. De slingers hangen buiten voor de klas. Zo kunnen we nu al goed zien hoe de vogels ervan genieten. De kinderen zijn er trots op dat hun pinda’s al lekker worden opgesmuld.
De komende week verdiepen we ons nog verder in het rollenspel bij de winkel. We leren de eerste letters van een aantal woorden die in ons thema passen, zoals de p van pinda, de k van kastanje. Ook gaan we nog verder met de dieren in het bos. We gaan ons afvragen of het op de hele wereld wel herfst is. Misschien schijnt er nog wel ergens de zon of kan het ook al sneeuwen.
We gaan het zien, horen en ervaren. Maar vooral gaan we veel leren met en van elkaar.