donderdag 11 maart 2021

Wat zijn we weer blij om alweer een aantal weken met elkaar in de klas te zijn. Met de hulp van juf Lutein wordt de groep dagelijks verdeeld en worden de kinderen nog meer begeleid bij het spelen. In het tussenlokaal onderzoeken de “dierenartsen” de dieren. In het grote lokaal worden er mega grote dierenverblijven gebouwd. Ook zijn we aan het experimenteren met de Ipads in de klas. Dat vinden sommige kinderen zo verschrikkelijk leuk, dat ze het wel heel jammer vinden dat ze dat niet elke dag mogen kiezen. Maar ook bij de inloop spelen we regelmatig een taal- of rekenspel op het digibord. De kring belangstellenden voor het spel op het bord wordt ook elke keer groter. Zo ook mijn verbazing over de kennis van letters, de plaats van de letter in het woord. Maar ook de herkenning van getallen en het tellen gaat bij de meeste kinderen met sprongen vooruit.

In de kring vinden we het nog wel moeilijk om heel erg stil naar de juf te luisteren, maar als we spelletjes doen, of gaan zingen en klappen, dan is er volop concentratie en aandacht. Dus de juf weet wat er moet gebeuren: veel vaart en energie tijdens de kringmomenten, met soms even de nadruk op stil zijn omdat er iets belangrijks wordt verteld door de leerlingen of de juf(fen).

De komende dagen gaan we eerst nog verder met ons thema huisdieren en dat gaan we uitbreiden met kleine beestjes. We richten ons vooral op het meten, tellen, benoemen van verschillen en kennis over dieren. Maar ook zullen we voorlezen en verschillende liederen aanbieden.  Kortom onze dagen zijn weer goed gevuld met leuke activiteiten waar we veel van kunnen leren.

In de klas verschijnt al langzamerhand een aquarium. Deze staat, hangt voor het raam. Als u in de gelegenheid bent…komt u dan even kijken?