IPC groep 1

vrijdag 8 oktober 2021

In de klas zijn we gestart met het thema: ‘zo spelen wij’. Wat kunnen deze kinderen spelen. Samen hebben we de regels bedacht hoe wij spelen en hoe we met elkaar omgaan.
IEYC gaat ten slotte uit van het principe dat kinderen vooral leren door te spelen. In hun spel ontdekken ze, experimenteren ze en praten ze met elkaar om samen te spelen. Ook in groep 1 zetten de kinderen hele grote stappen om steeds meer te leren en te begrijpen van de wereld om hun heen. Bij de afsluiting van het thema hebben we onze leermuur besproken. We hebben ontdekt dat we allemaal ander lievelingsspeelgoed hebben en in hele andere huizen wonen. Al kleine en korte gesprekken ontstonden, maar ook de nieuwsgierigheid om al bij elkaar te mogen spelen.
Altijd spannend.
Naast het samen spelen hebben we ook plak- en kniplesjes gehad. In het atelier wordt er steeds beter geprobeerd om met de tips aan het werk te gaan. Niet alle kinderen hebben nog interesse in deze werkplaats, maar dat geeft ook niet. Ook in de bouwplaats en de huisplaats wordt fijn samengewerkt en veel overlegd. Van het samenspelen hebben we vooral in ons schoolreisje de vruchten geplukt. Want groep 1 ging een hele dag spelen op Schateiland. Lekker samen klimmen, klauteren en glijden.
En wat is het voor groep1 leerlingen een eyeopener dat je nog niet alles kunt en dat dat helemaal niet erg is. Want we zijn op school om het steeds iets beter te leren: gebeurt het niet vandaag, dan misschien morgen of over een week of een jaar. En dat is helemaal niet erg. Want daarom gaan we samen naar school.
Deze week zijn we begonnen met het thema: “speuren en verzamelen.” De dieren in de herfst trekken volop de aandacht, maar ook het speuren naar de herfstvruchten en bladeren. Wat een mooie kleuren zien we. De winkel heeft een naam gekregen: ‘de herfstwinkel’. De letters zijn in mooie herfstkleuren gemaakt. Kleuren die ze zelf hebben gemengd met rood, geel en blauw. Stiekem heb ik daar ook groen bij gelegd. Maar dat hoefde helemaal niet. Want ze konden heus al zelf ontdekken dat geel en blauw, groen gaf. De komende periode gaan we nog veel en veel meer ontdekken over het leven in de het bos en dat de boswachter voor de dieren en de bomen zorgt. Ook gaan we ons verdiepen in hoe het komt dat de dieren de winter kunnen overleven zonder een verwarming in hun holletjes. We gaan en blijven genieten van onze ontdekkingen.