donderdag 24 september 2020

Zo spelen wij!
Het eerste thema van dit schooljaar is: “Zo spelen wij “

De kleuters ontdekken en bespreken overeenkomsten en verschillen tussen het spelen thuis en op school. Ze doen in hun nieuwe klas, in een nieuwe ruimte, opnieuw ervaringen op over verschillende manieren van spelen en ze leren welke regels en afspraken er gelden en hoe je omgaat met elkaar en met de materialen.

In de kleuterklas hebben we verschillende speelhoeken. Deze week hebben we het in de klas vooral over de huisplaats (huishoek) De belangrijkste vragen in de huisplaats zijn daarbij :
Hoe speelt ieder een rol?
Hoe spreek je dat met je speelmaatjes af ?
Kun je er een soort verhaal spelen met een begin-, midden- en eind stuk?
Wat mis je aan materialen daarbij en hoe kunnen we dat oplossen?

Het rollenspel wordt tijdens het buitenspelen volop en in alle vrijheid voortgezet. Er wordt een vriendinnetje gevraagd om met steentjes te betalen voor een zandvormpje. Helaas, die heeft ze even niet paraat. Waarop ze vraagt: “Kan ik ook pinnen?”