donderdag 8 oktober 2020

In groep 2 zijn we naast het startthema van het schooljaar “Zo spelen wij”, actief rond het kinderboekenweekthema “En toen? Terug in de tijd”.  Uitgangspunt was wat speelgoed van de juf, toen ze een kind was ( ja, inderdaad, heel lang geleden!), een oude Barbie en een blikken autootje.

Aan de hand van het prentenboek ”De steen en de tijd “ wordt groep 2 op een speelse manier uitgenodigd om kennis te maken met geschiedenis. De steen uit het verhaal leidt de kinderen via de tijd waarin de mammoeten leefden, de oermensen, via de riddertijd naar de tijd waarin we nu leven. Het was prachtig om te zien, dat er enkele kleuters met elkaar tot de ontdekking kwamen dat de dinosauriërs leefden nog voordat er mammoeten waren.

In de informatieplaats kunnen de kinderen aan de verteltafel het verhaal naspelen en- vertellen. In de tijdelijke leeshoek in de gang vinden ze boeken over het kinderboekenthema. In de onderzoekplaats kunnen ze verschillende steentjes en keien vergelijken op kleur,  textuur, grootte of gewicht met of zonder vergrootglas. In de bouwplaats worden kastelen gebouwd voor de ridder en zijn jonkvrouw. En de zandplaats blijkt een goede plek voor de dino’s. Met de klank en letter K worden woorden bedacht en voorwerpen meegebracht die beginnen met deze letter. We doen spelletjes waarbij gevraagd wordt: ”waar hoor je de k?” Aan het begin van het woord, waar aan het eind-  en waar in het midden?  En oh ja, in het atelier zijn prachtige hutjes gebouwd voor de oermensen. Ook het schilderen, het  netjes uitknippen en opplakken van mammoeten was een hele uitdaging. We kunnen de komende week nog goed vooruit met dit thema,  maar wat zal het thema na de herfstvakantie zijn?