woensdag 18 januari 2017

De eerste twee weken in groep 2

Alweer 2 weken voorbij in de nieuwe groep 2 en wat zijn we een grote, gezellige groep. We hebben maar liefst 31 stoere, lieve, rustige, ondeugende en gezellige kinderen in de klas. Voor sommige kinderen was het de eerste weken even wennen in deze nieuwe samenstelling; een nieuw lokaal én een nieuwe juf. Sommige kinderen lopen zelfs per ongeluk nog de verkeerde klas in.  Gelukkig hebben we al veel samen gespeeld en daardoor hebben we elkaar snel leren kennen.

We hebben de eerste weken gewerkt over het thema ‘De Noord- en de Zuidpool’. Verschillende knutsels hebben we al gemaakt, de klas ziet er hierdoor al veel gezelliger uit. Er is een pinguïn geknutseld, we hebben een ijsbeer getamponneerd en we hebben zelfs al werkbladen gemaakt. Wat zijn de werkjes mooi geworden!

De letter van de week is de letter ‘s’. Veel kinderen kunnen deze letter al in de lucht schrijven. We hebben in de klas een hangnet waar veel spullen in de zitten de beginnen met de letter ‘s’. Zo heeft Olivier o.a. een scheetkussen meegenomen en Jack een slang. Het hangnet zit al bijna helemaal vol, zoveel spullen zijn er al van huis meegenomen! Super (begint ook met de ‘s’).

’s Ochtends, tijdens de inloop, doe ik met een groepje kinderen een kleine kring. In de eerste week hebben we geoefend met tegenstellingen (dik-dun, groot-klein, laag-hoog, etc.). Deze week zijn we bezig met de getallen 1 t/m 20. De kinderen leggen de getallen op volgorde neer en de juffrouw verstopt dan enkele getallen uit de getallenrij. De kinderen mogen dan raden welke getallen de juf heeft verstopt. Ze worden er steeds beter in!

Verder hebben we spelenderwijs reken- en taalactiviteiten gedaan in de grote kring. Iets met blokjes verstoppen onder een doek… misschien kunnen de kinderen thuis wel vertellen wat we daarmee hebben gedaan. Zo hebben we ook de ‘autowasstraat’ nagespeeld met de groep.

Flip de Beer probeert de komende maanden ook nog bij veel kinderen te logeren. Hij heeft al bij Anna gelogeerd en wat was dat gezellig!! Vrijdag gaat Flip weer met iemand anders mee naar huis. We zijn allemaal benieuwd bij wie dat zal zijn….

Vrijdag is juf Ellen voor het laatst in deze groep. Groep 2 krijgt dan tot de zomervakantie een nieuwe juf, juf Malou. Dat wordt vast hartikke gezellig!