dinsdag 9 maart 2021

We zijn met IPC met een nieuw thema gestart: Tijddetectives.

Het startpunt was een heuse opgraving in de bakken van de moestuinen achter de school. Prachtige schatten hebben we gevonden, van potjes tot lepeltjes…..

In de klas verschijnt nu een museum. De kinderen vertellen aan elkaar wat ze weten over oude dingen.

Waar gaan we nog meer aan werken in de komende weken:

Rekenen:

We starten met blok 8. Hierin komen de volgende doelen aan bod:

• wij kunnen optellen en aftrekken tot 100;
  • wij kunnen een verhoudingstabel invullen;
  • wij kunnen een datum bepalen op een maandkalender;
  • wij springen met sprongen van 5 vanaf ieder willekeurig getal;
  • we kennen de tafels van 2,3,4,5 en 10 uit ons hoofd, ook door elkaar;
  • we maken kennis met de digitale klok.

Taal:

• Thema 6 “Beeldtaal”;
  • we leren nieuwe themawoorden en we leren de betekenis onthouden;
  • we kunnen woorden in “enkelvoud” en “meervoud” zetten;
  • we weten wat ’tegenstellingen” zijn;
  • we leren wat een “woord-trap” is ( woord-onthoudstrategie);
  • we kunnen een informele brief schrijven.

Spelling:

• we kunnen woorden met -cht zonder fouten schrijven ( ik hoor -gt/ ik schrijf -cht);
  • we kunnen  woorden met -ch zonder fouten schrijven ( lach, pech, toch, zich);
  • we kunnen verkleinwoorden zonder fouten schrijven.

Schrijven:

We oefenen de hoofdletters, we herhalen de verbindingen tussen de verschillende letters. We letten op de schrijfhouding en de pengreep.

IPC:

In de klas ontstaat een museum met oude spullen. De kinderen leren onderzoeksvragen te stellen:

Welk “leven” hebben deze spullen gehad? Hoe oud is het? Waar werd het voor gebruikt? Wordt het nu ook nog gemaakt ( maar dan van ander materiaal?)…is het eerst van iemand anders geweest?

Kun je het voorwerp op in een tijd plaatsen? Op de themawand ontstaat een tijdlijn: van “superlang geleden” tot “nu”.

Ook is er een thuisopdracht: maak een stamboom van jouw familie, te beginnen met je eigen naam.

• zijn er namen die vaker voorkomen?
  • welke “familietrekjes” zie je steeds weer?

Ons persoonlijk leerdoel= bedachtzaamheid. Als échte tijd-detective moet je niet impulsief zijn….eerst denken, dan pas doen!