vrijdag 26 maart 2021

Grote Rekendag 2021

Gisteren (24 maart) hebben we met de hele school meegedaan aan de Grote Rekendag: Ieke en Pol gaan op reis met een boot en een trein, ondertussen beleven ze op ieder station  spannende  reken-avonturen.

We hebben met plattegronden gewerkt, Sudoku’s gemaakt, een kalender op volgorde gelegd, met geld betaald én sommen bedacht. Wat een supertoffe dag was dit, ons brein was er moe van…..

Waar gaan we de komende weken aan werken:

Rekenen:

We rekenen nu met tabellen, met geld  én we leren een maandkalender aflezen. We herhalen de sommen tot 100 en de tafels.

Binnenkort ronden we blok 8 af met een toets.

Taal:

We ronden thema 6 af met een toets. We hebben geleerd over het “wie-deel” en het “waar-deel” in de zin. Ook hebben we themawoorden geleerd en weten we bijvoorbeeld wat een “een teken” is, of “een symbool”….of “een pictogram”. Ook leren we moeilijke woorden, zoals: bepaald en kennelijk……

Na de toets gaan we herhalen waar dat moet, en verrijken waar dat kan.

Na de Pasen start het nieuwe thema. In de volgende Parkenpost volgt informatie over de doelen van dat thema.

Spelling:

Thema 6 loopt ook hier zoetjesaan ten einde. We hebben de volgende categorieën geleerd:

• woorden met -ch(t), zoals: nacht/ lach;
  • verkleinwoorden op -je, -pje en -tje, zoals: huis-je, paal-tje en boom-pje;
  • woorden met eind-d, zoals:  hond ( de “langer maken-regel”).

Schrijven:

We herhalen de hoofdletters die we nu allemaal geleerd hebben. We herhalen de verbindingen tussen de verschillende letters. We letten goed op onze schrijfhouding én de pengreep.

IPC: tijd-detectives.

We leren over “verouderen”. Wat verandert er aan materialen als ze verouderen? Dit weten we nu:

• papier wordt geel;
  • hout gaat schimmelen en rotten ( groente, fruit en vlees ook);
  • ijzer gaat roesten;
  • plastic verkleurt en wordt breekbaar;
  • stoffen worden dun, rafelig en de kleur gaat er uit.

Ook mensen verouderen. Vandaag gaan we het hebben over het proces van ouder worden. Wat verandert er in een gezicht, als een mens ouder wordt?

We gaan de kenmerken bespreken.

Uiteindelijk maken de kinderen een tekening van hun eigen gezicht: “hoe zie jij er uit als je 80 bent?”

Volgende week gaan we verder met “historische vondsten”: we leren over bijvoorbeeld Toetanchamon. Wie was hij? Waar leefde hij? Wat is er van hem gevonden, waardoor we weten dat hij echt bestaan heeft…….? En waar leefde hij dan??

Ons persoonlijk doel is: “bedachtzaamheid”. We leren dat we eerst goed nadenken…en daarna pas gaan doen.