donderdag 22 april 2021

Bijna vakantie….

Koningsdag is vandaag, we zullen de ochtend al spelend en sportend doorbrengen….we zijn er klaar voor (en de mutsen dus ook)!

Na de vakantie werken we aan de volgende doelen:

Rekenen:

Blok 9 is bijna aan de afronding toe, daarna gaan we herhalen en verrijken.

-De tafels tot 10;
-Klokkijken: koppel een analoge tijd aan een digitale tijd ( kleine uren);
-Verhaaltjessommen;
-De tafelspin (handig rekenen).

Taal:

We werken nog steeds in thema 6. We frissen de themawoorden op en herhalen de volgende begrippen:

-voorzetsel (stel de “waar-vraag”, het 1e woord van het antwoord is het voorzetsel).

Bijvoorbeeld: Het boek is in de kast. Waar is het boek? in de kast.

-in een zin vind je vaak een groepje van 3 woorden: lidwoord, bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord:

Bijvoorbeeld: Mama kookt een lekker soepje.

-de kinderen leren wat een dialoog is;
-de kinderen leren een woordspin maken.

Spelling:

We maken een start met de moeilijke categorie open- en gesloten lettergreep.

Wat heb je liever in de tuin….bomen of bommen??

Maak je een fout in de spelling, dan krijgt het woord meteen een andere betekenis.
Goed spellen is dus heel belangrijk!

We leren deze woorden “op een trapje”….uw kind kan straks uitleggen hoe je dit moet doen!

Ook blijven we de eerdere categorieën herhalen.

IPC:

We starten met het thema Gebouwen.

We leren over verschillende woonstijlen van over de hele wereld. Het soort huis waar je in woont heeft veel te maken met de plek wáár je woont….
Hoe oud is het huis waar jij woont? Hebben er eerst andere mensen in gewoond? Hoe ziet jouw huis er uit? Is het oud…of juist nieuw….van welk materiaal is het gemaakt?
In een wolkenkrabber zit “ritme”: ramen en balkons zitten vaak op dezelfde manier verwerkt in het gebouw.

Muziek heeft ook ritme, gedichten ook…. We ontwerpen onze eigen ritmes.

Bruggen zijn ook een voorbeeld van iets wat door mensen gebouwd is. Hoe maak je een sterke constructie? Hoeveel gewicht kan jouw papieren brug dragen, vóór hij inzakt?

Een hele fijne vakantie allemaal!!

(………maar: ook iedere dag lezen en de tafels oefenen, écht doen hoor!)