Groep 4

maandag 14 juni 2021

Deze weken genieten we van het mooie weer.

We hebben wat vaker een buitenles, vaak een taal- of spellingles in spelvorm….hoe heerlijk is dat!

De Cito-toetsen zijn nog volop in gang. Deze week nog spelling en dan worden de rapportgesprekken alweer gepland.

Er komt wat ruimte in ons lesrooster nu schrijven en Timboektoe bijna klaar zijn. Dat is heel fijn, want IPC vraagt juist wat meer tijd.

Nu ontwerpen en maken de kinderen een kamer in een huis, zij leren dat je verschillende materialen hiervoor gebruiken kunt. Het samenwerken vraagt aanpassingsvermogen, en dit doel staat in dit thema dan ook centraal.

Het is geweldig om te zien hoe creatief de kinderen zijn! Op de foto bij dit bericht kun je zien dat er een trap naar het dakterras gaat en dat het zwembad nog in de maak is…….wie wil daar niet wonen??

We werken aan de volgende doelen:

Rekenen:

  • standpunt bepalen ….dit vinden de kinderen heel moeilijk, dus steken we hier meer tijd in;
  • alle sommen tot 100;
  • alle tafels tot 10 in context;
  • nauwkeurig meten.

Taal:

  • we leren en consolideren nieuwe themawoorden binnen het thema “de winkel”. Het is te merken dat kinderen niet altijd meer meegaan naar een winkel…woorden als de toonbank, de voorraad, de goederen zijn niet (meer) vanzelfsprekend bekend. Trouwens: ook bij rekenen zie je dat kinderen met geld rekenen niet meer vanzelf meekrijgen (alles gaat tegenwoordig met de pinpas….of de app).;
  • We weten dat zelfstandige naamwoorden (woorden voor mensen, dieren, dingen) een lidwoord hebben. Nu leren we over een bijzondere groep zelfst.nw: bijvoorbeeld “het lawaai” ( geen woord voor mens, dier, ding…maar wel een lidwoord, dús: toch een zelfst. nw). Dit is moeilijk voor kinderen van 8 jaar………;
  • we leren een e-mail schrijven;
  • we leren alfabetiseren…en ook dit is zó moeilijk voor jonge kinderen…..

Spelling:

  • we leren woorden als ja-ger zonder fouten schrijven. De stappen gaan als volgt: verdeel het woord in klankgroepen (iets anders dan lettergrepen…echt op klank: jaaaaa-ger…). Hoor je een lange klank aan het eind van de klankgroep, dan schrijf je 1 letter…dus je hoort aa, maar je schrijft er één: ja-ger);
  • we leren woorden als ba-kker zonder fouten schrijven. Ook hier: verdeel het woord in klankgroepen. Hoor je een korte klank aan het eind van een klankgroep, dan komen er 2 medeklinkers achter: ba-kker);
  • we leren woorden als keu-ken zonder fouten schrijven.

IPC:

We werken verder aan ons thema Gebouwen.

Nu komt de techniek van het bouwen aan bod: we gaan aan de slag met constructies, zoals bruggen en viaducten.

Hoe maak je van papier een brug, die ook nog gewicht kan dragen? Hoe bouw je een flat van kranten……

Fijn dat we nu meer tijd hebben, want dat hebben we ook wel nodig om deze lessen tot hun recht te laten komen.

 

Delen via