vrijdag 5 november 2021

De klok staat weer in wintertijd….de dagen worden al merkbaar korter.
In groep 4 wordt keihard gewerkt ……..soms komen we tijd tekort, echt waar!

Waar gaan we mee aan de slag de komende maand?

Rekenen: Getal & Ruimte Junior
Deze week ronden we blok 2 af, daarna volgt een toetsweek.

In blok 3 gaan we leren getallen tussen twee tientallen te plaatsen, we zoeken tientallen die het dichtstbij liggen, we maken geldsommen met tientjes en losse euro’s en starten met de tafel van 2 en 10 (springen op de getallenlijn). Ook leren we sommen als: 37 +..=40 / 54-..=50

Taal: Taal Actief
Deze week ronden we thema 2 af met een toets.

Thema 3 heeft als titel “mijn school”.

We leren over klinkers en medeklinkers, we leren beschrijven en uitleggen. Ook leren we zinnen maken met een werkwoord en een zelfstandig naamwoord.

Tot slot leren we samenstellingen maken .

Spelling: TaalActief
Deze week ronden we thema 2 af met de woorden -en zinnentoets.

Thema 3 is een pittig thema:

We leren:

• woorden met -ng/ -nk;
  • woorden met -ei/ -ij (mbv het “ei-verhaal”);
  • woorden met -eer/-oor/-eur.

Schrijven: Klinkers
We leren de hoofdletters U, IJ, Z, T, F, P schrijven en te verbinden aan andere letters.

IPC-Van Top tot Teen
Deze week hebben de kinderen geleerd over schapenwol: ze weten nu hoe en waarom schapen geschoren worden en wat wij mensen met de wol kunnen doen. Ze weten wat spinnen en twijnen is.
Dat was heel leuk!

De aankomende weken hebben we het over traditionele kleding van over de hele wereld: de kinderen leren bronnen te gebruiken om informatie te zoeken (boeken, internet).
Amira heeft prachtige kleding meegenomen: zij was bruidsmeisje op een traditionele Marokkaanse bruiloft en zag er prachtig uit! Ook hangen er foto’s in de klas.

We gaan op eenvoudige wijze leren hoe je kunt weven, we gaan onderzoek doen naar wat het klimaat met kleding te maken heeft, we gaan stoffen beschrijven en nog een eigen Schotse ruit ontwerpen.