maandag 14 juni 2021

Puffend en zwetend zit groep 5 in de klas. De kinderen willen erg graag extra buitenspelen. Insmeren hoort daar nu natuurlijk ook bij en dit wordt na het eten en drinken ook grondig gedaan in de klas. Wat ruikt het dan toch heerlijk zomers binnen! De moestuinhelden (de kinderen die verantwoordelijk zijn voor onze moestuin) van deze weken hebben maar geluk.

Bij spelling en taal zijn wij begonnen aan het laatste thema van het jaar ‘beroepen’.

Bij taal leren de kinderen in de eerste helft van dit thema hoe ze mannelijke persoonsnamen kunnen omzetten in de vrouwelijke vorm en andersom, hoe ze een verhaal spannend kunnen voorlezen, hoe ze de werkwoorden kunnen, willen, mogen en zullen moeten vervoegen in de tegenwoordige tijd, en hoe ze open en gesloten vragen kunnen herkennen en zelf kunnen formuleren.

Bij spelling oefenen de kinderen met woorden van de vergrotende en overtreffende trap, woorden eindigend op -eren, -elen, -enen, -eren en woorden als samenstelling zonder tussenletter.

Met rekenen zitten we middenin blok 11. We hebben het HTE schema al geoefend en getallen t/m 10000 al geteld, geordend en in woorden geschreven. Aankomende week ligt de focus op het meten van lengtes, het gebruiken en omrekenen van cm en mm, en het samenstellen van bedragen t/m 100 euro.

Onze klas is inmiddels een volwaardig regenwoud geworden met lianen, apen, slangen, enz. Er hangen al prachtige inheemse maskers die de kinderen zelf hebben gemaakt. Daarnaast hebben de kinderen onderzoek gedaan naar een zelfgekozen dier uit het regenwoud. Dit hebben de kinderen aan elkaar gepresenteerd. Dit thema van IPC spreekt erg aan.