vrijdag 11 september 2020

We hebben een fijne en gezellige start in groep 6 gemaakt.  Isa is als nieuwe leerling in de groep van harte welkom geheten en de kinderen in de klas hebben goed hun best gedaan om Isa zich thuis te laten voelen op de nieuwe school. Ze hoort er al helemaal bij!

Na 2 weken zijn we al weer lekker bezig met rekenen, taal, spelling en IPC  en niet te vergeten muziek op de vrijdagmiddag. De kinderen hebben gemerkt dat we met rekenen heel vaak de tafels nodig hebben. Dat blijven we natuurlijk oefenen; in ieder geval zullen de tafels tussen de herfstvakantie en kerstvakantie extra in het spotlicht staan. Vrijdag 18 september krijgen de kinderen hun eerste huiswerk mee; redactiesommen. Die moeten ze dan thuis maken en dan vóór de vrijdag daarop weer mee terug nemen naar school. Dan gaan we het huiswerk bespreken.

We werken in groep 6 de komende weken aan de volgende doelen:

Rekenen:
– Optellen en aftrekken in een HTE schema
– Handig vermeningvuldigen met de verdeelregel: 6 x 13
– Deelsommen zonder rest tot 100
– Begrippen als: helft, kwart, een derde, een vierde

Spelling:
– Woorden met NG en NK
– Woorden met CHT
– Woorden met IJ of EI

Taal:
– Stam van het werkwoord (ik-vorm).
– Woordsoorten: zelfstandig naamwoord, lidwoord, voorzetsel, bijvoeglijk naamwoord.
– Wat is de persoonsvorm en hoe kun je die vinden met de vraagproef.
– Wanneer gebruik je een dubbele punt in een zin.

Met IPC zijn we deze week gestart met het thema “Jonge Ondernemers”. Als startopdracht mochten 4 kinderen een doos waar “iets” (de klas wist niet wat) in zat aanprijzen aan de rest van de klas. Het was de bedoeling dat ze de kinderen zó zouden overtuigen, dat er voor hun doos zou worden gekozen. Dat deden ze uitstekend! Er was in de klas grote twijfel voor welke doos moest worden gekozen. En de argumenten voor de uiteindelijke keuze konden veel kinderen ook prima verwoorden. Toen de dozen open gingen bleek dat er in geen enkele doos iets zat! Al met al een enthousiast begin voor het nieuwe thema. Wij nodigen heel graag een ouder uit  (die zelf ondernemer is) om een keer in de klas te komen. De kinderen zullen dan vragen bedenken en een interview houden. We hopen dat er een ouder is die dit leuk vindt. Groep 6 zou dit héél erg leuk vinden!