IPC groep 6

donderdag 7 oktober 2021

Met een hele leuke startopdracht begonnen we het thema “Jong en Oud”. Iedereen had een babyfoto van zichzelf meegenomen en we moesten raden wie wie was.

Bij de kennisoogst hebben we foto’s van diverse willekeurige personen op volgorde gelegd: van jong naar oud.

Bij het onderdeel Kunstzinnige vorming hebben we gekeken naar beroemde schilderijen met kind modellen. Daarop geïnspireerd mocht iedereen op een echt schilders-doek zichzelf schilderen in een bepaalde pose. In de klas hangen ze te nu te pronken.

We hebben ons ook bezig gehouden met covers op tijdschriften met fotomodellen en beroemde mensen, met daarbij de vraag of het echt is wat we zien? Welke rol speelt fotoshoppen hierbij? De kinderen kregen daarna als groepje de opdracht om een niet gefotoshopte cover te maken voor een tijdschrift voor een bepaalde doelgroep. Ze hebben daarbij goed nagedacht over de titel van het tijdschrift en over wat ze op de cover wilden laten zien en alvast een beetje wilden vertellen.

Bij het onderdeel geschiedenis hebben we ons verdiept in stambomen. Hoe ziet een stamboom eruit en wie staan er in een stamboom. De kinderen hadden deze opdracht thuis voorbereid en iedereen heeft over zijn familiestamboom kunnen vertellen.

Op dit moment zijn we aangeland bij het onderwerp kinderarbeid in de 19e eeuw in Nederland, waarbij het Kinderwetje van Van Houten wordt behandeld. We hebben naar filmpjes op School TV gekeken en gezien dat het voor kinderen ruim 2 eeuwen geleden het er heel anders aan toe ging dan nu.

Voor de herfstvakantie komt de oma van Lotte in de klas. De kinderen hebben dan vragen voorbereid die ze aan haar kunnen stellen over vroeger.