donderdag 4 november 2021

Wat vliegen de weken voorbij! En wat is het fijn om te zien dat de kinderen zo groeien in wat ze kunnen en doen! We zijn super trots op ze!
Veel blokken en thema’s afgerond met een toets. Veel herhalen en oefenen voor een toets. Soms met wat frustratie maar uiteindelijk allemaal met een voldaan gevoel op school gewerkt.

In de komende periode starten we met nieuwe thema’s en blokken. Hieronder de doelen die aan bod komen per vakgebied!

Rekenen:
Bij rekenen hebben we de afgelopen week gewerkt aan Romeinse cijfers, rekenen met miljoenen en miljarden en we weten wat bytes, kilobytes enz. zijn.

• we leren hoe we oppervlakte berekenen met samengestelde figuren;
  • we vergoten en verkleinen ruimtelijke figuren.

Dit doen we in de eerste week van het blok, dan sluiten we af met een les “weet je nog?”

In de tweede week van het blok staan de volgende doelen centraal:

• delen met een breuk;
  • staartdelingen, we halen de sommen ook uit rekenverhalen.

Dan hebben we weer een les “weet je nog?” Hierna gaan we testen wat we nog weten en waar we nog aandacht moeten besteden voordat we een toets hebben.

Taal:

• we leren wat functiewoorden zijn: lidwoord, voornaamwoord, voorzetsel en voegwoord;
  • we leren wat we met een hoofdletter schrijven, denk aan historische gebeurtenissen, feestdagen, namen van volkeren enz.;
  •  we leren hoe we een samengestelde zin kunnen verdelen;
  • we leren hoe we vaste voorzetsels gebruiken bij werkwoorden, denken aan- kijken naar enz.

Spelling:

• samenstellingen met koppelteken;
  • bijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord;
  • woorden met een trema.

Ipc:

We zijn gestart met het thema “hoe ziet onze wereld eruit”! In dit thema leren we kijken naar de wereld en benoemen we wat we zien. Welke natuurverschijnselen zijn er? Wat betekenen de natuurverschijnselen? We maken een natuurdocumentaire over Biomen.

Het doel dat het hele thema centraal staat is samenwerking. We bespreken na iedere taak hoe er aan dit doel is gewerkt, waar ze tegenaan lopen en hoe je eigen rol is m.b.t. het doel. Wat kan er anders en wat ging super goed!

Op bijgaande foto – ons startpunt! Vraag uw zoon/dochter eens naar een uitleg!