IPC groep 4

maandag 21 juni 2021

Het laatste thema van dit schooljaar is Gebouwen.

In dit thema hebben we inmiddels geleerd over hoe mensen wonen, vroeger en nu en dat dat ook te maken heeft met ontdekkingen die gedaan zijn in de loop der tijden. We weten nu ook dat mensen in andere gebieden op onze aarde hun huizen anders bouwen en dat dat weer met de natuur te maken heeft in veel gevallen.

Het overkoepelend doel is “aanpassingsvermogen”. Dit doel komt vooral tot uiting als je dingen samen moet doen: kun jij je eigen idee wat buigen en kan je maatje dat ook, zodat je tot goed overleg en goede samenwerking komt?

De kinderen hebben een kamer ontworpen op papier en daarna dit uitgewerkt in een doos, ze hebben hiervoor allerlei kosteloos materiaal gebruikt. Ze hebben een presentatie gegeven over dat wat ze eerst bedacht hadden en of dit ook gelukt was om te maken. In veel gevallen is het plan op papier losgelaten……al knutselend kwamen er nog veel meer ideeën los!

In de laatste weken gaan we nog stoeien met constructies: hoe krijg je een brugconstructie sterk genoeg zodat het gewicht kan dragen?

Ook gaan we nog op zoek naar beroemde gebouwen op onze aarde, die herkenbaar zijn aan hun constructie. We gaan proberen deze na te bouwen.