IPC groep 6

maandag 21 juni 2021

Red de wereld!

Welkom in het tropisch regenwoud. Bij de startopdracht hangen erin de klas en in de hal foto’s van allerlei dieren die in het tropisch regenwoud leven. Met een lijst met namen gaan de kinderen in tweetallen de speurtocht doen. Wat is welk dier???

De kinderen zijn direct enthousiast over het onderwerp. Het spreekt hun enorm aan. We hebben het niet alleen over de dieren, maar ook over de bewoners van het tropisch regenwoud. En natuurlijk over het feit dat er zoveel bos verdwijnt. We maken ons zorgen over de bedreigingen en dan komt natuurlijk de vraag; wat kunnen we zelf doen om te zorgen dat er niet nog meer bos onnodig verdwijnt?

De creativiteit van de kinderen wordt aangesproken bij opdrachten waarbij ze kijken naar de kunst van de inheemse bevolking, met daarbij  de opdracht om een maskers te maken. Ook hebben we gekeken naar schilders die geïnspireerd zijn door het tropisch regenwoud en daar mooie schilderijen in hun eigen stijl hebben geschilderd. En daarna zelf de uitdaging aangaan om in een stijl die ze aanspreekt een kunstwerk te maken.

De leerwand groeit. Bij elk doel staan we even stil. Hebben we de bij het volbrengen van de opdracht het doel voor ogen gehad? Hoe dan?

Elk thema heeft ook een persoonlijk doel. Bij dit thema is persoonlijk doel: aanpassingsvermogen. (we kunnen dingen op verschillende manieren doen)

Twee kinderen hebben in onderstaande stukjes zelf verwoord hoe ze met het persoonlijk doel aan de slag zijn geweest:

“Wij als groepje hebben ons aangepast bij de opdracht (inheemse maskers maken), omdat de jongens in ons groepje opeens iets anders gingen doen en toen hebben we bedacht dat de jongens dát dan gingen doen en de meisjes iets anders”

“Wij als groepje hebben ons aangepast bij het stukje kenmerken. Wij hebben ons aangepast door naar elkaar te luisteren en hebben zelf ook dingen kunnen zeggen. Daardoor konden we een heel mooi masker maken”