woensdag 10 juni 2020

Na 12 weken was het dan ein-de-lijk zo ver dat wij als groep weer lekker bij elkaar mochten zijn. En o wat vonden de kinderen het fijn om elkaar te zien! Met een startend spel werd er heerlijk bij gekletst. Uiteraard mocht het rondje niet ontbreken van dingen die geshowd moesten worden of meegenomen werden naar school om aan iedereen te laten zien.

Na deze start zijn wij in de middag bezig geweest met IPC Sensationeel. Wij hebben tijdens de halve groepen al kennis gemaakt met het nieuwe thema. Door middel van ruiken, proeven, horen en zien middels een circuit hebben de kinderen kennis gemaakt met hun zintuigen. Maandagmiddag zijn wij gaan kijken naar kunstenaars die optische illusies gemaakt hadden. De ogen van de kinderen tolden er soms van, door de wirwar van creaties die voorbij kwamen. Ze waren erg enthousiast en mochten hierna van start gaan met hun eigen optische illusie.

Zie jij de zwarte puntjes?

Optische illusies worden vaak omschreven als visuele beelden die afwijken van de werkelijkheid. Door middel van de ogen en de hersenen te manipuleren ‘zien’ we eigelijk iets dat er niet is of dat niet klopt met de fysieke aanwezigheid. Optische illusies of gezichtsbedrog kunnen op verschillende manieren bestaan. Zo zijn er optische illusies die beweging nabootsen, kleuren dat anders blijken, cognitieve illusies of Dimensionale illusies. Gezichtsbedrog kan objecten anders doen verschijnen. Ook kunnen we optische illusies of gezichtsbedrog nabootsen door de hersenen te veel te stimuleren.Een optische illusie is verschil tussen realiteit en wat de hersenen denkt haar te zien. De informatie die is verzameld wordt door het oog verwerkt een beeld in de hersenen. En dat niet eens met een fysieke meting van de bron.