Groep 8: We kunnen weer een vinkje zetten!

woensdag 21 april 2021

Het tweede half jaar van groep 8 bestaat uit herhalen, afvinken van alles wat voor het laatst is, de eind CITO, oefenen van de musical enz. De afgelopen week hebben we in groep 8 weer een vinkje kunnen zetten. De eind CITO is achter de rug. Drie ochtenden bezig zijn met een toets is toch wel even wennen. Zenuwachtig stonden de kinderen dinsdagochtend op het schoolplein. Mogen we wel plassen tussendoor, hebben we genoeg tijd voor iedere taak, mogen we uitrekenpapier gebruiken, hebben we wel gewoon pauze? Deze vragen kregen wij van de kinderen voordat we konden starten met toetsen. Bij binnenkomst in de klas een flesje water met opbeurende spreuk van de juffen en starten maar!

Eenmaal bezig zagen we steeds meer ontspannen gezichten. Veel vonden het achteraf best meevallen en gingen op woensdag en donderdag ontspannen de toets in. Fijn, wij zijn trots op onze kanjers!

De rollen voor de musical zijn verdeeld en de kinderen kunnen de teksten thuis oefenen. We zijn benieuwd wie ons versteld laat staan met zijn/haar acteerkunsten.

Na de vakantie starten we in nieuwe thema’s en blokken bij taal, rekenen en spelling.

Bij spelling oefenen we:

• de i die klinkt als ie;
  • bijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord;
  • persoonsvorm verledentijd enkelvoud.

Voor taal gaan we werken aan het thema verschillen en oefenen we:

• inhoudswoorden;
  • leren we wat een samentrekking is.

Bij rekenen werken we aan de volgende doelen:

• berekeningen maken met eenvoudige breuken;
  • berekeningen maken met breuken vanuit een context.

Voor IPC starten we met een nieuw thema. Dit thema heet “een missie naar Mars”