Engels op De Parkenschool

vrijdag 26 maart 2021

Komend jaar start De Parkenschool met het geven van Engels van groep 1 tot en met groep 8 volgens de aanpak van het Vroeg vreemdetalen onderwijs (VVTO).  Deze aanpak is vanuit de kern anders dan de Parkenschool de afgelopen jaren heeft gedaan. Hiermee maakt de Parkenschool een mooie stap in de modernisering van het onderwijsaanbod.

Waarom?
De aanpak volgens het VVTO doen we , omdat de kinderen tot 7 jaar zeer taalgevoelig zijn en derhalve relatief makkelijk een 2e taal leren. Daarnaast sluit het uitstekend aan bij het thematische IPC onderwijs dat we geven waarin de ontwikkeling van executieve functies en wereldburgerschap een belangrijke rol spelen. Daarnaast is een goede beheersing van het Engels een groot voordeel in de stap naar vervolgonderwijs in een steeds verder internationaliserende samenleving.

Ons aanbod
Het aanbod wordt geïntegreerd in thema’s en bestaat uit verhalen, liedjes, activiteiten, communicatie spellen en coöperatieve werkvormen. In de onderbouw ligt de nadruk op luisteren, begrijpen en spreken. Vanaf de middenbouw komt daar het lezen, begrijpen en schrijven bij.

Fasering
De Parkenschool wordt bij de invoer begeleid door Carly Klein. Het hele team volgt volgend jaar scholing.  In de groepen wordt het gefaseerd geïmplementeerd. De nadruk op de uitvoering ligt het eerste jaar in de kleutergroepen. De midden- en bovenbouw gaan in thema’s aan dacht besteden aan het Engels.

Ton Markink
Interim dir.