Stoeien in de gymzaal: groep 3 t/m 6.

woensdag 26 oktober 2016

Als pleinwacht zijn we duidelijk tegen de kinderen. Als ze in de pauze te ‘fysiek’ met elkaar omgaan zeggen we zoiets als: ‘Wil jij dit? Is dit nog wel leuk? Gaat het goed?’ En soms zeggen we gewoon: ‘Jongens/meiden, stop er mee, dit is geen stoeien meer, daar komen ongelukken van. Je gaat elkaar pijn doen!’
In de gymzaal kunnen we de kinderen in een veilige setting met elkaar laten stoeien. Want eerlijk is eerlijk, er zijn situaties dat kinderen hun krachten graag en gretig met elkaar willen meten, een grens opzoeken en daarbij nog heel veel plezier hebben.
Donderdag 27 oktober, dus morgen mag dat voor de kinderen die dat willen. Voor de groepen 3 t/m 6, die les krijgen van meester Boudewijn. In de gymles kunnen ze vriendinnetjes/vriendje uitdagen. Of klasgenoten, die ze nog niet zo goed kennen. We doen dat op matjes in tweetallen in rondes van een paar minuten. En op het eind een ronde op de dikke mat.
Regels:
– je gymschoenen doe je uit
– je mag elkaar alleen beetpakken bij armen, benen en lichaam
– roept je ‘stoeipartner’ STOP, dan houd je op
Er zijn verschillende varianten, afhankelijk van de leeftijd, van de groep en hoe ze met elkaar omgaan.
Dus als je kind morgen thuiskomt en zegt: ‘Pap, we hebben geknokt!’ of ‘Mama, we gingen vechten!’ dan weet je ongeveer waar het vandaan komt….
Meester Boudewijn.