donderdag 8 oktober 2020

Groep 4 is inmiddels druk bezig met de voorbereidingen van de klassenshow van 16 oktober a.s.

Deze show staat in het teken van de Kinderboekenweek, we nemen een vrolijke duik terug in de tijd……

De Corona-regels worden gerespecteerd, dus ouders mogen en dit keer niet bij zijn. We gaan proberen de show te filmen.

Aan welke doelen gaan we de komende weken werken?

Rekenen:

We hebben het x-teken geleerd en de tafels van 2 geoefend met eikels en kastanjes. Nu weten we dat het “tellen met groepjes” is ( handig rekenen). We gaan door met het tellen in groepjes ( tot 10).

Ook leren we:

• getallen aanvullen tot 100;
  • sprongen van 10 en 1 op de getallenlijn;
  • lengtes schatten, vanuit de referentie 1 meter;
  • met met een liniaal meten, tot op de centimeter nauwkeurig.

Taal:

Bij ons thema “Vakantie” gaan  de kinderen hun woordenschat vergroten met woorden die met de zee te maken hebben.

Ook gaan we leren:

• dat de punt aan het einde van de zin hoort;
  • wat een verkleinwoord is;
  • een woord-parachute maken, zodat we de samenhang tussen woorden leren begrijpen;
  • een fantasieverhaal schrijven;
  • een “elfje” schrijven.

Spelling:

We leren  luisterwoorden met v/f en s/z onderscheiden door goed te luisteren: bij woorden die beginnen met een v- komt er geluid mee uit je keel, bij woorden die beginnen met een f- hoor je alleen wind. De “z” zzzzzoemt, de s- niet….die ssssist als een slang.

Ook leren we woorden met sch- en schr- ( en ook hier goed luisteren).

Schrijven:

We leren hoofdletters schrijven, er komen nu een paar moeilijke aan: de H en de K.

Ook komen de IJ, Y en U nog aan bod.

IPC- hoe leren wij?

Inmiddels weten we dat er heel wat gebeurt in ons brein als we leren en hoeveel we moeten “trainen” om vers opgedane kennis niet verloren te laten gaan. Door kennis en vaardigheden te oefenen, leren we begrijpen.

Dinsdag a.s. komt de moeder van Pelle ons vertellen over de werking van ons brein. Zij laat m.b.v. een EEG zien hoe je hersenactiviteit kunt meten. Wat zullen we hier veel van leren!