Groep 8: Een ochtend lang rekenen!

donderdag 25 maart 2021

Deze week werd de week onderbroken door de “de grote rekendag”. De kinderen hadden geen idee wat er zou gaan gebeuren. Gaan we echt de hele dag rekenen?

De rekendag stond in het teken van een speurtocht die Camilla moest doorlopen. De kinderen brachten haar steeds naar een volgend punt door een rekenopgave op te lossen. Camilla wilde naar haar vriend toe. Hij is verhuisd en zijn locatie was geheim. Door na iedere oplossing een nieuwe aanwijzing te krijgen kwamen we erachter dat we eerst met de trein moesten, via Schiphol met het vliegtuig naar het land van bestemming. We hebben dienstregelingen bekeken, geld naar een andere valuta omgerekend, geleerd dat er verschillende tijdzones zijn in de wereld enz.

Verschillende doelen zijn er met de vakgebieden behaald. In deze periode van het jaar herhalen we veel doelen. We diepen ze iets verder uit en oefenen veel in.

De komende periode werken we aan deze doelen:

Rekenen:

• cijferend optellen en aftrekken met getallen tot 100000;
  • optellen met geldbedragen tot en met 1000;
  • rekenen met tabellen;
  • cijferend delen en vermenigvuldigen tot en boven de 1000.

Taal:

• we leren hoe we een nieuwsbericht moeten schrijven;
  • oefenen nog een keer met alle doelen van het thema;
  • we starten met de herhalingsweek van de doelen uit de vorige thema’s.

Spelling:

Bij spelling hebben we het thema afgerond.

• we maken het woordendictee;
  • oefenen spellingscategorieën met een buitenopdracht.

IPC:

We hebben al verschillende kunststromen behandeld en zelf uitgeoefend. Deze week behandelen we er weer een aantal!

• we leren wat abstracte expressionisme is;
  • we behandelen het surrealisme.

Natuurlijk maken we van donderdag 1 april een gezellige dag. Iedere leerling neemt zelf een lekkere paaslunch mee, eten aan een gedekte tafel en doen verschillende paasactiviteiten!