De Midwinter Marathon en …….. de Parkenschool

donderdag 16 februari 2023

Jullie kennen waarschijnlijk allemaal wel de Midwinter Marathon, het jaarlijkse hardloop evenement in het eerste weekend van februari. Het begint altijd al op vrijdagavond met de Nightrun, een waar feestje voor de lopers en de vele toeschouwers.
Dwars door gebouwen als het Stadhuis en de brandweerkazerne en over een auto heen bijvoorbeeld. Feestelijk verklede lopers, vaak vol met allerlei ludieke verlichting. Het lijkt dan haast wel een beetje carnaval in Apeldoorn.

Op zondag worden er verschillende afstanden gelopen. Veel kids doen ’s ochtends mee met de Kidsrun, toegejuicht door enthousiaste ouders en familieleden. Die dan vaak zelf later op de dag, samen met duizenden anderen, een van de andere afstanden lopen.
Waarbij de 8km wel de meest populaire afstand is.

Minder bekend is waarschijnlijk wat er op de zaterdag plaatsvindt. Dat is de dag van het serieuzere werk: de marathon trail van 42 km door het Kroondomein bij het Loo.
Slechts 170 lopers kunnen hieraan meedoen. Dit wordt bewust heel kleinschalig gehouden. En de start wordt dan nog heel ‘old skool’ gedaan met een schoolbel. En die wordt dus al jaren geleend van …. de Parkenschool. Misschien nog een leuk
weetje: dat wordt gedaan door niemand minder dan Aad Steylen, de 87 jarige oprichter van het evenement. In het oranje jasje van het Olympische team, dat in 1968 (!) meedeed aan de Olympische Spelen in Mexico.