GLP groep 1

vrijdag 22 april 2022

Ons thema is bloemen en planten. We hebben met elkaar bedacht wat we eigenlijk willen weten over planten en bloemen. Zo hebben we leervragen gemaakt en zijn we gedurende het thema informatie gaan verzamelen over onze vragen. Zo weten we nu goed wat bloemen en planten nodig hebben om te groeien. We hebben wortels bestudeerd. Zaadjes gezaaid, sommige zaadjes zijn goed ontkiemd, anderen niet. Hoe kan dat eigenlijk? Wow, wat gingen we serieus in op die vraag en de kennis daarover.
Als je werkt in de bloemenzaak dan moet je ook voor plantjes zorgen: lees watergeven. En dan gebeurt het nog wel eens dat er wel heel veel water in een potje komt. Blijkbaar teveel om te kunnen groeien, want niet alle zaadjes zijn ontkiemd. Wat een teleurstelling voor sommigen.
Met een leerling hebben we de proef gedaan of zaadjes echt licht nodig hebben om te kunnen ontkiemen. Het bleek dat er wel een plantje ontstond, maar die was volgens ons toch niet zo mooi als de plantjes in de kleine kas. Ingewikkeld hoor. We hopen dat dit plantje nog wel goed zal groeien.
Na allerlei voorbereidingen in onze moestuin, zoals onkruid weghalen, de grond egaliseren, hebben we de afgelopen week onze plantjes in de tuin gezet.
Naast het echte werk, hebben sommige kinderen ook op allerlei manieren bloemen gemaakt. We hebben ze geverfd, gevouwen, met papier een bloem op een tak gemaakt.
In de zandtafel hebben we onze tuin ontworpen en de (kunst) bloemen goed water gegeven. Gelukkig konden die er wel tegen.
De filmpjes van school tv hebben ons heel veel informatie gegeven. Veel kinderen uit groep 1 konden die informatie de volgende dag nog heel goed navertellen.
Er zijn veel boeken voorgelezen over bloemen, plantjes en de verschillende jaargetijden. We weten inmiddels dat plantjes het fijn vinden als het warmer is, dan kunnen ze goed groeien. Planten geven ons zuurstof (of zoals sommige het noemen vloeistof), daar kunnen wij weer goed van leven. De bijen zorgen voor onze honing, maar ook voor de bevruchting, zodat we lekker fruit krijgen.
Wat een geweldig thema is dit om in de lente te doen. Nog een mooie afronding en we gaan weer door naar een nieuw thema.