GLP groep 3

donderdag 21 april 2022

Hoe weten we dat wij levend zijn maar dat een vuur dood is? Een vuur kan bewegen en groeien. We kunnen een vuur zelfs ‘voeden’ met brandstof, zodat het groter wordt! Er zijn veel manieren om erachter te komen wat levend is en wat niet. Wij hebben de afgelopen periode gewerkt met het thema “Ik leef”.

Dit thema zijn wij begonnen met een kweekbak. Wat hebben planten nodig om te kunnen groeien? Licht, water en voeding was de conclusie. Hierna hebben wij diverse plantjes in onze kweekbak geplaatst en hebben wij er de afgelopen periode voor gezorgd en bekeken hoe ze groeiden.

Om goed bij het onderwerp van het thema stil te staan, zijn de kinderen op school op onderzoek uit gegaan. Welke dingen zijn ‘levend’, welke dingen ‘hebben nooit geleefd’, welke dingen hebben ‘ooit geleefd’ en welke dingen ‘weet ik niet zeker’. De kinderen mochten alles wat ze zagen noteren in de juiste kolom. Er zijn mooie resultaten naar voren gekomen:

Levend: boom, mier, mol, vogel, planten, klimop, tak, dennenappel, mens, struik
Ooit levend: dino, dode mier, mammoet, sabeltandtijger, dode takken
Nooit levend: steen, step, metaal, dak, touw, banken, ijzer, sticker, papier, school, kopje
Weet ik niet zeker: klimrek

We zijn tot de conclusie gekomen dat iets leeft wanneer:
– het zich voedt
– het beweegt
– het groeit
– het zich kan vermenigvuldigen
– het ademt (zuurstof)
– het reageert
– afvalstoffen produceert

Een opdracht waar we ook mee bezig zijn geweest was de verandering in de groei van mensen. Wat verandert er in de tijd tussen onze geboorte tot dat wij oud zijn? We hebben gekeken naar de levenscyclus van een mens en besproken hoe het komt dat mensen nu ouder worden dan vroeger.

De levenscyclus van diverse dieren is ook aan bod gekomen. Denk hierbij aan de veranderingen van een kikker, schildpad, mug, vis, vlinder en ga zo maar door. Uiteindelijk zijn wij dieper ingegaan op de vlinder. Welke stadia doorloopt een vlinder? Interessant om het ontpoppen te zien en te bedenken dat die rups nu een echte vlinder is!

Bij leven horen uiteraard ook de bedreigde diersoorten. Waardoor worden dieren bedreigd? Na een interessant gesprek over de bedreigde en uitgestorven diersoorten hebben wij een mooie tekening gekleurd.

Een laatste punt wat ter sprake is gekomen, zijn de verschillende leefomstandigheden die zich op de wereld bevinden. Denk hierbij aan de woestijn of een ijsvlakte. Hoe ziet het er daar uit? Is er veel of weinig zonlicht? Kunnen er planten of dieren leven? Is er genoeg water om te leven? Is het er warm of koud? Is er veel regen of is het er vaak droog? Vele diverse vragen zijn aan bod gekomen, waarna wij een schema hebben ingevuld van drie diverse leefomstandigheden; extreem koud, extreem donker en extreem warm.

U ziet, wij hebben veel geleerd het afgelopen thema!