GLP Groep 3

donderdag 13 oktober 2022

IPC – Thema “De boom”

We bouwden samen aan onze kennis rondom bomen met vragen als:

· Wat is zo handig aan bomen?

· Wat weten we al van bomen?

· Wat willen we nog weten?

· Hoe onderzoeken we dat?

Met activiteiten als wandelen door de wijk met een bomenkaart, de verschillende bomen herkennen en onderzoeken op hun kenmerken. En we verzamelden tegelijk hun schatten voor andere activiteiten. We leerden binnen en buiten Engelse woorden als tree, bird, branches, roots en leaves. We leerden over hoelang het duurt dat jij vindt dat een boom een boom is. Al bij 5 jaar, 15 jaar of pas na 30 jaar. Wanneer zou je de boom omhakken om een tafel te maken? Als je echt wil weten hoe oud de boom is, moet je deze omhakken. We lazen veel boeken over bomen: fictie en informatief. We maken zelf achtergronden voor onze prentenboeken waarbij we kleuren leerden mengen. Dan samen verhalen maken en zelf een prent maken. We leerden over verschillende bewoners van de bomen. Zoals de mus, mees en vink. En ook daar maken we een boek van.

Middels diverse activiteiten werk(t)en we naast het centrale doel ‘ik leer samenwerken’ ook aan:

· Aardrijkskunde: Ik kan de geografische kenmerken van de schoolomgeving en andere bekende plekken beschrijven.

· Geschiedenis: Ik kan sleutelwoorden en -begrippen gebruiken die te maken hebben met het verstrijken van tijd.

· ICT:Ik kan digitale tools of middelen gebruiken om teksten te typen en op internet te spelen en werken.

· Internationaal: Ik kan, waar gepast, met anderen samenwerken

· Kunstzinnige vorming: Ik kan diverse materialen en processen gebruiken.

· Mens & maatschappij: Wij kunnen rekening houden met anderen. Wij kunnen vertellen welke regels en afspraken er voor de veiligheid en voor samenwerken in een groep zijn.

· Natuur: Ik kan uitleggen wat er is gebeurd en waarom.

· Techniek: Ik kan plannen wat ik ga maken.

Delen via