GLP groep 4

donderdag 12 januari 2023

Speelgoed

Speelgoed is er in allerlei soorten en maten, maar alle speeltjes zijn ontworpen met de bedoeling dat we er plezier aan beleven, nieuwe vaardigheden leren, ons lichamelijk ontplooien en/of onze verbeelding aan te spreken.

De afgelopen periode hebben we ons bezig gehouden met verschillende soorten speelgoed. We zijn gestart met een spelletjesmiddag. De kinderen hebben vanuit huis allerlei gezelschapsspellen meegenomen en hebben hiermee samen gespeeld. Kinderen leren hierbij goed naar elkaar luisteren, op hun beurt wachten en samenwerken.

Bij geschiedenis hebben we:
* Speelgoed van vroeger en van nu bekeken. Met welk speelgoed spelen wij nu en waar speelden opa en oma mee? Wat was het speelgoed van de verschillende generaties. We hebben alles bekeken en in de volgorde van vroeger tot nu gezet.
* Speelgoed meegenomen van thuis. Wat is jouw lievelingsspeelgoed en waarom?

Bij Internationaal hebben de kinderen kennis en informatie opgedaan over team- of gezelschapsspellen uit een ander land. Ze moesten een spel uitkiezen en op papier uitleggen hoe het spel werkte. Wat zijn de spelregels, heb je materialen nodig, waar moet je aan denken? Ze mochten dit met plaatjes en woorden uitleggen. Hierna werd het spel gepresenteerd aan de rest van de klas.

Bij natuur hebben we:
*Tien soorten speelgoed ingedeeld in categorieën. Deze categorieën hebben we in tweetallen verzonnen. Bijvoorbeeld: groot en klein; zwaar en licht; speelgoed voor binnen en speelgoed voor buiten. Er werden hele creatieve dingen bedacht.

Nieuw in dit thema is het inschatten van de eigen kennis en vaardigheden. Voordat de les begint vertellen we wat de kinderen gaan leren. Middels een wasknijper geven zij aan waar zij vinden dat ze zitten. Ze hebben de keus uit:
Ik kan het een beetje;
Ik kan het steeds beter……
Ik kan het gebruiken.
Aan het eind van de les bepalen de kinderen wederom waar zij staan.

Afgelopen woensdag hebben we met de kinderen het thema afgesloten in het speelgoedmuseum in Deventer. Wij zijn naar de speelgoedwerkplaats geweest. De kinderen hebben zich in de verschillende kamers van het museum verdiept in allerlei aspecten van speelgoed zoals techniek, vormgeving, verbazing en fantasie. In de werkkamer van het museum hebben ze het speelgoed van hun dromen ontworpen. Het was een leuk en leerzaam thema!