GLP groep 4

maandag 17 april 2023

We leven in een tijdperk van telecommunicatie. Met een druk op een knop kunnen we met de hele wereld in contact komen. We kunnen onze mobiele telefoon pakken en een berichtje sturen naar iemand aan de andere kant van de wereld, via internet kunnen we een e-mail of blog naar een wereldpubliek van miljoenen mensen sturen, via een beeldverbinding kunnen we vergaderen met mensen in andere landen en in
andere tijdzones en met social media als Facebook, Instagram of TikTok kan je een eigen community van mensen om je heen verzamelen. De wereld is kleiner geworden. We hoeven geen brief te schrijven en wachten tot die bij de geadresseerde is bezorgd. Communicatie gebeurt direct en in een ogenblik.

Overal om ons heen vechten de media om onze aandacht. Tijdschriften met glanzende foto’s en het laatste nieuws over het leven van beroemdheden, satelliet- en kabelzenders die ons 24 uur per dag televisieprogramma’s aanbieden, billboards en advertenties, films die fantasie werkelijkheid maken, tegenwoordig zelfs in 3D, supersnelle computerspellen die steeds interactiever en complexer worden,
virtual reality die via een bril een compleet andere wereld dichtbij haalt: al deze media bieden ons nieuwe werelden aan waarin we kunnen ontsnappen aan de werkelijkheid.

We worden omringd door bijna onbeperkte communicatiemogelijkheden en daardoor hebben we – ironisch genoeg – ook bijna onbeperkte mogelijkheden om echte communicatie te vermijden. Hoe vaak zien we niet volwassenen en kinderen die ieder afzonderlijk met een koptelefoon naar muziek luisteren of helemaal opgaan in een computerspel.

Onze kinderen groeien op in dit opwindende informatie- en communicatietijdperk. Als ouders en leerkrachten hebben wij de taak om hen te helpen hun weg te vinden in deze vaak overweldigende, door media bepaalde wereld. Omdat er zoveel bronnen zijn die om hun aandacht vechten, moeten kinderen al die boodschappen, leren ontcijferen – ze moeten wijs worden gemaakt, zodat ze al die communicatiemiddelen beter begrijpen en zelf ook op een verantwoorde manier kunnen gebruiken.

Dat geldt ook voor de videospellen en andere technische snufjes die bijna onbeperkte mogelijkheden tot ontsnapping bieden: we moeten onze kinderen eraan herinneren dat sociaal spel en ‘echte’ communicatie met leeftijdgenoten even leuk en bevredigend kan zijn als het halen van een hoger ‘level’ op hun spelcomputer.

Tegelijkertijd gaat de digitale wereld niet meer weg, het kan een meerwaarde zijn als je deze wereld goed en veilig verkent en gebruikt om soortgelijken te vinden, of een boodschap te kunnen delen. Je kan als influencer een enorm positieve bijdrage hebben aan het zelfvertrouwen en beeldvorming van mensen.

Met dit thema hebben wij de afgelopen periode gewerkt. Allereerst zijn wij, middels een mindmap, gaan nadenken, welke communicatievormen wij zelf al kenden. Hier werden al vele voorbeelden genoemd.
Hierna zijn wij met muziek van start gegaan. We hebben geluisterd naar filmmuziek en gekeken hoe muziek de stemming en handelingen in een film kan veranderen. Ook hebben wij zelf muziek gemaakt en zijn wij bezig geweest met geluidseffecten. In kleine groepjes hebben wij materiaal van huis meegenomen en zijn wij zelf hiermee aan de gang geweest. Het resultaat hiervan laten wij graag tijdens de afsluiting zien!

Bij kunstzinnige vorming zijn wij bezig geweest met het ontwerpen van kostuums en outfits. De kleding die wij bij gelegenheden of sporten dragen, kunnen ons iets vertellen. Bijvoorbeeld dat je bij sommige sporten verplichte kleding moet dragen. Maar ook bij bepaalde beroepen hoort verplichte kleding. Ook zijn wij gaan kijken naar schilderijen en sculpturen, waarmee de kunstenaar ons een stemming, gevoel of handeling wilde overbrengen. Wij moesten aan de hand van ons eigen gevoel proberen dit over te brengen op een kunstwerk. Wij hebben ons best gedaan!

Tegenwoordig wordt er veel meer op YouTube, Instagram of in ‘gratis’ spelletjes reclame verstopt. Je kan het soms bijna niet meer herkennen als reclame. Bij ICT hebben wij een reclame spel gedaan.
Ook hebben wij een week lang bij gehouden, hoe vaak en hoeveel we media gebruiken. Samen met onze ouders/verzorgers hebben wij een week lang bij gehouden wat wij allemaal voor media gebruiken. Denk daarbij ook aan het lezen van boeken en strips. De uitkomsten waren gevarieerd en interessant om te vergelijken. Wij hebben dit met z’n allen besproken.

Bij aardrijkskunde hebben wij gesproken over andere landen. Hoe weten wij wat er in andere landen speelt? Waar zijn wij al eens geweest? Waar hebben wij wel eens van gehoord maar weten we niet waar het ligt of hebben wij het nog nooit gezien?

Als laatste hebben wij bij geschiedenis gekeken naar communicatie uitvindingen. Wij hebben ze op volgorde van tijd gelegd en hierna ook een ontwerp gemaakt voor de toekomst. Als laatste hebben wij dit aan de groep gepresenteerd. Dit laten wij graag bij de afsluiting aan u zien!

Het was een ontzettend leuk en leerzaam thema zoals u kunt lezen. Na de meivakantie gaan wij van start met het laatste thema tot aan de zomervakantie. Hopelijk leren wij daar ook weer veel van!