GLP groep 4

woensdag 14 juni 2023

In groep 4 werken wij momenteel aan het thema ‘Vervoer’. Het is een bekend woord, maar wat houdt het precies in? Samen met de kinderen hebben we hier een antwoord op gegeven. Vervoer is een manier om mensen, dieren en goederen te verplaatsen van de ene locatie naar een andere. Daarnaast hebben wij bedacht wat voor soorten vervoer er zijn. We kwamen uit op zeer bekende vervoersmiddelen zoals auto’s, brommers, vliegtuigen, raketten enzovoort. Echter hebben wij ook wat onbekende vervoersmiddelen bedacht. Denk hierbij aan een tandem of hovercraft.

De leerlingen hebben allemaal een raket gemaakt om het thema te openen. Daarna hebben we zelf voertuigen getekend en er een paar zelf bedacht. Hier kwamen leuke voertuigen naar voren. Denk bijvoorbeeld aan de heteluchtballon, maar ook aan de rolschaatsen.

Vervoer is iets wat al heel lang bestaat. Vanzelfsprekend zag het vervoer er vroeger anders uit. De kinderen hebben gekeken naar de geschiedenis van verschillende voertuigen. Hoe zagen die eruit? Wat is het verschil met nu? Wat waren de nadelen van de voertuigen van vroeger? Wat waren de voordelen van de voertuigen van vroeger? Dit zijn een aantal vragen waar de leerlingen over nagedacht hebben. Vervolgens hebben de kinderen nagedacht over het vervoer van de toekomst. Welke soorten vervoer zullen er dan zijn?

Samen met de ouders hebben de kinderen de route van huis naar school getekend. In de klas zagen wij dat er veel manieren zijn om naar school te komen. Sommige kinderen komen uit het westen, anderen uit het noorden. Het was erg leuk om te zien dat we niet dezelfde weg nemen naar huis en dat we allemaal te maken krijgen met andere situaties. De een kan op de fiets komen, terwijl de ander verder weg woont en met de auto gebracht wordt.

Afgelopen vrijdag hebben wij een experiment uitgevoerd met papieren vliegtuigen, want hoe kan het dat die zware voertuigen nou goed in de lucht kunnen blijven? We hebben geëxperimenteerd met de vorm van het vliegtuig, de grootte van de vleugels en vorm van de vleugels. Wat blijkt? Hoe kleiner het vliegtuig, hoe verder het komt. Hoe groter de vleugels, hoe mooier hij zweeft en landt.

De aankomende week zullen wij nog onderzoek gaan doen met een boot. Hoe kan een boot drijven? Hoe kan het vooruit gaan en iets vervoeren? We gaan ons eigen vervoersmiddel ontwerpen en bedenken hoe we een poppetje van plaats A naar plaats B kunnen vervoeren. Ook zullen we aandacht besteden aan de veiligheid in het verkeer, een geluidsreis maken en onze vervoersmiddelen naar school vergelijken met die van kinderen in andere landen.

Kortom we leren volop en doen veel onderzoek!