GLP groep 5

donderdag 21 april 2022

In groep 5 werken we aan de interessante unit Chocolade.

Om de voorkennis van de kinderen te peilen kregen de kinderen een chocoladereepwikkel. Op deze wikkel moesten ze een feit over chocolade schrijven en deze moesten ze vervolgens vertellen aan de klas. Alle kinderen kwamen aan de beurt. De uitdaging was dat geen feit hetzelfde mocht zijn. Uiteindelijk is het gelukt om 32 unieke feitjes te bedenken! De kinderen kwamen erachter dat zij al best veel over chocolade weten.

Bij Aardrijkskunde zijn de kinderen van alles te weten gekomen over de cacaoboom. Ze weten nu onder andere waar de cacaoboom groeit en hoe hij eruit ziet. Ook kunnen ze vertellen welk klimaat nodig is om een cacaoboom te laten groeien. Vraag hierover maar eens aan uw kind!

Bij geschiedenis leerden de kinderen over het ontstaan van chocolatl. Dit kennen wij nu als chocolademelk. De kinderen hebben onder andere onderzocht wie chocolatl maakten, hoe het werd gemaakt en wat het verschil is tussen de chocolatl van toen en de chocolademelk nu. De kinderen hebben korte toneelstukjes gemaakt van belangrijke gebeurtenissen in de ontwikkeling van chocolatl. Deze toneelstukjes hebben ze opgevoerd voor de klas.

Na de meivakantie gaan we starten met het vak natuur. Daar leren ze onder andere welke ingrediënten er in een chocoladereep zitten en hoe ons lichaam suiker en vet verwerkt.