GLP groep 6

donderdag 21 april 2022

In groep 6 zitten we volop in de chocola. Wat een heerlijk onderwerp.

Startpunt:

We zijn gestart met het zintuigenlaboratorium: de kinderen konden geblinddoekt proeven van soorten chocola (zoete smaken) maar ook van hartige smaken. Wat doet het zintuig ruiken hierbij? Wat als chocolade dezelfde kleur als kool had, zouden we het dan nog steeds eten? Zien speelt dus ook een rol. En kun je chocola ook horen?

Kennisoogst:

Sjakie en de chocolade fabriek (Roald Dahl) speelde bij de kennisoogst een rol . Op de Willy Wonka-chocoladereepwikkels met natuurlijk de gouden wikkel konden de kinderen weetjes opschrijven over chocola.

Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur en Techniek:

We hebben onderzocht  waar chocola vandaan komt, in welk klimaat  de cacaobomen groeien en hoe chocola wordt geproduceerd. Op dit moment hebben we een echte ruwe cacaoboon in de klas. Jayden nam die mee; was van zijn opa die uit Indonesië kwam.

Er is onderzoek gedaan naar wat chocolatl was.  Wie maakten het en hoe werd het gemaakt? Wie dronken deze drank  en waarom vonden Spaanse ontdekkingsreizigers het niet lekker? De kinderen presenteerden hun uitkomsten aan elkaar.

De kinderen zijn op dit moment nog druk bezig om een lapbook over chocola te maken. Hierin verwerken ze wat ze te weten zijn gekomen en ze kunnen hun creativiteit gebruiken om het lapbook aantrekkelijk te maken om te lezen.

We gaan ons nog verdiepen in over chocola en gezondheid; wat is de voedingswaarde van chocola en hoe zit het met de suikers? En we gaan zelf chocola maken!