GLP Groep 6

donderdag 13 oktober 2022

De afgelopen periode hebben we ons verdiept in het thema “De Actieve Planeet”.

De tektonische platen die de aardkorst vormen zijn altijd in beweging. Zelfs de kleinste beweging kan leiden tot enorme aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en tsunami’s die grote verwoestingen veroorzaken. Als je weet wat er onder de aardkorst gebeurt, dan kun je mensen meer veiligheid bieden.

We hebben onderzoek gedaan naar waar vulkanen voorkomen, hoe ze eruit zien en hoe de verschillende fases heten waarin vulkanen verkeren. Een van de kinderen in de klas had thuis nog een proevendoos, waarmee je de uitbarsting van een vulkaan kon laten zien. We stonden er ademloos omheen. Ook ontdekten twee meisjes in de klas in een tijdschrift hoe je een proefje kon doen, waarmee je kon laten zien hoe lava borrelt! Op het schoolplein werd tijdens de pauze door een paar kinderen van de houtsnippers spontaan een vulkaan gemaakt. We hebben naar filmpjes gekeken van vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Spectaculair!

Laatst bracht een kind een lavasteen mee van de vulkaan Etna, waar hij was geweest.

We hebben geleerd dat sommige vaste stoffen smelten als ze heel erg warm worden. Ze gaan dan vloeien en worden vloeibaar. Dat is ook zo met gesteente, want dat wordt lava en gaat stromen. Maar niet alle vloeistoffen stromen met de zelfde snelheid hebben we ontdekt middels een proefje met honing en afwasmiddel.

We hebben gebouwen gemaakt die aardbevingsbestendig zijn en afgelopen week hebben we ons verdiept in de vulkaan de Vesuvius, die bij een enorme uitbarsting in het jaar 79 na Chr. het  stadje Pompeii liet verdwijnen onder de as.

Op onze leerwand zijn veel interessante dingen te lezen die de kinderen hebben onderzocht. De kinderen zullen u er nog meer over vertellen en laten zien tijdens de afsluiting van het thema op woensdag 19 oktober a.s. Dan bent u welkom in de klas vanaf 12:00 uur.