GLP groep 6

donderdag 12 januari 2023

Uitvindingen en machines van vroeger beïnvloeden de wereld van nu. De kinderen hebben onderzoek gedaan naar een aantal belangrijke uitvindingen, apparaten en machines die onze wereld hebben veranderd.

De startopdracht was meteen al boeiend: er waren allemaal voorwerpen in de klas en in de hal geëxposeerd van uitvindingen uit de afgelopen 2 eeuwen; zoals een theezakje, cellofaan, balpen, CD, post-it, pleister, spuitbus enzovoort. Wat is het en wat is de reden (behoefte) waarom deze uitvinding is bedacht. Hier werden in groepjes  antwoorden bij bedacht.

Het persoonlijk doel : We willen meer te weten komen en proberen meer bewijs te vinden, dit kwam met dit thema goed naar voren. Er werd onderzoek gedaan naar belangrijke uitvindingen zoals de telefoon, de auto, het vliegtuig, de televisie, het wiel, de camera enzovoort. En wie waren die uitvinders? Er zijn mindmaps en posters gemaakt. We hebben ons verdiept in het mechanische speelgoed. De kinderen mochten iets van thuis meenemen en we verdiepten ons in de mechaniekjes van dit speelgoed. De kinderen hebben zelf een camera obscura gemaakt.

We hebben ons verdiept in de voor- en nadelen van uitvindingen. En we hebben gesproken over de uitvinding van het internet; hoe heeft het internet onze manier van communiceren veranderd?

Een leuk thema, waar de kinderen vol enthousiasme mee aan het werk zijn geweest; er is veel ontdekt en geleerd!