GLP groep 6

donderdag 17 februari 2022

Sommige mensen hebben de wereld zo veranderd dat hun invloed op ons dagelijks leven nog steeds wordt gevoeld. Van wetenschappers tot sporters, van politici tot muzikanten. Mensen uit andere landen, andere rassen en religies. Overal vind je mensen die met hun ideeën of acties veel hebben betekend voor anderen. We leren over belangrijke mensen die ons leven op een bepaalde manier hebben veranderd.

We zijn  thema “Zij maakten het verschil” gestart met een ontdekkingsreis door de klas waar een twintigtal afbeeldingen van de groten der aarde waren opgehangen. Werden ze door de kinderen herkend? Er werd een lijst ingevuld van de personen die ze al kenden; ze kwamen een heel eind. We zitten inmiddels op een score van 16 van de 20. Er wordt nog heftig gespeurd en nagedacht over de andere 4, maar daar zullen ze in de loop van de periode heus wel achter komen.

Tijdens de kennisoogst moesten de kinderen zelf aangeven welke belangrijke figuren ze al kenden; die hebben we onderverdeeld in de  categorieën muziek, politiek, sport, schrijvers, kunst, internationaal en godsdienst.

Daarna zijn de kinderen in tweetallen aan de slag geweest om één  belangrijk persoon te kiezen en die uit te gaan diepen. Hierbij hadden ze houvast aan een aantal vragen en uiteindelijk mochten ze met de informatie een poster maken  en een presentatie geven.

Op dit moment zijn we ons aan het verdiepen in een belangrijk persoon die vrij onbekend is voor een ieder nl: Tim Berners-Lee.  De kinderen moesten onderzoeken hoe ons leven was veranderd door de uitvinding van hem. Tim Berners-Lee is erg belangrijk geweest in het dichter bij elkaar brengen van mensen. Nieuwsgierig geworden? Vraag het uw kind, of ga op onderzoek uit, als een echte IPC-er.

We gaan ons verder nog verdiepen in Napoleon en Willem II en we verdiepen ons bij het onderdeel kunst nog in een aantal kunstenaars, waarbij de kinderen een eigen schilderij gaan maken van in de stijl van een door hun gekozen kunstenaar.