GLP Groep 7

donderdag 13 oktober 2022

Afgelopen weken hebben wij gewerkt aan het thema “Nederland wordt Nederland”. We zijn gestart met het spel ”Landje Pik” om te ervaren hoe er vroeger voor uitbreiding van grondgebied werd gezorgd. Ook hebben alle kinderen iets typisch Nederlands meegenomen om hiermee, met de Nederlandse vlag op de achtergrond, op de foto te gaan.

Het persoonlijk doel ‘samenwerken’ stond centraal. Hoe verdelen we de taken eerlijk? Hoe helpen we elkaar nu echt? En heel belangrijk, luisteren naar elkaar. De kinderen hebben zelf geëvalueerd hoe dit samenwerken tijdens dit project is gegaan. Ze laten het u tijdens de afsluiting morgen, vrijdag 14 oktober, graag zien.

Tijdens het project hebben de kinderen kaarten van verschillende schaalgrootte gebruikt en geïnterpreteerd. Wat er vooral geconcludeerd wordt, is dat de huidige landsgrenzen er niet altijd geweest zijn en dat Nederland vroeger veel groter was dan dat het nu is.
Ook hebben de kinderen verschillende technieken gevonden om informatie te verzamelen. Ze hebben geleerd een duidelijke zoekopdracht te formuleren om op de juiste websites te komen en antwoord op leervragen te krijgen.

Kinderen kunnen uitleggen hoe bepaalde plaatsen door verplaatsing van goederen en mensen met elkaar verbonden zijn. We hebben gesproken over de VOC en de WIC, de driehoekshandel en de slavernij. Het feit dat Nederland in de tijd van de kolonisatie veel gehandeld heeft met slaven en daar ook lang mee door is gegaan, heeft indruk gemaakt op de kinderen. Vraag maar eens aan uw kind wat Keti Koti betekent!
Om meer over historische zaken te weten te komen, hebben we informatie uit verschillende bronnen geselecteerd en gecombineerd. De kinderen weten nu dat Willem-Alexander onze koning is, omdat koning Willem I in de grondwet heeft gezet dat het koningschap erfelijk overdraagbaar is. De gebeurtenissen, mensen en veranderingen kunnen de kinderen in een chronologisch raamwerk plaatsen. Dat Nederland nu een democratie is en wordt bestuurd vanuit de Eerste en Tweede kamer is een gevolg van de oprichting van de Staten-Generaal in de 15e eeuw.

De kinderen kunnen ook aangeven hoe het leven van mensen in het ene land of ene groep wordt beïnvloed door de activiteiten van andere landen en groepen. Waarom wordt er op Curaçao Nederlands gepraat en zien de huizen eruit als Amsterdamse grachtenpandjes? Waarom staan er slavenhuisjes op Bonaire? En waar komen onze koffie, specerijen en andere luxe producten vandaan?

En alsof dit alles nog niet genoeg is, de kinderen kunnen er ook nog wat in het Engels over vertellen. Kom morgen maar naar de afsluiting, dan horen jullie zelf van de kinderen wat ze gedaan en geleerd hebben!

Na de herfstvakantie starten we met het thema “Voortrekkers van verandering”.