GLP groep 8

woensdag 20 april 2022

We zouden gaan werken aan het thema Nederland waterland. Maar door wat er speelt in de wereld hebben we ervoor gekozen ons thema om te ruilen. We zijn gestart met het thema “Wat als het jou overkomt”. In dit thema kijken we naar de geschiedenis van ons eigen land, de wereld en leren we meer over bepaalde personen die een rol hebben gespeeld in de geschiedenis. We kijken hierbij vooral naar de jaren 1939- 1946.

Persoonlijk doel: dit thema werken we aan het persoonlijk doel respect. Wat hebben bepaalde personen uit de geschiedenis voor ons gedaan. Tonen wij respect voor anderen? Wat verstaan wij onder het doel respect. Praten wij met respect over anderen? Een aantal vragen waarbij de kinderen nadenken over hun rol hierin. Staan zijn stil als ze iemand aanspreken of ze dit met respect doen. Of gaat dit vanzelf met respect.

Startpunt: Als startpunt hebben we mooie verhalen gehoord en veel vragen kunnen stellen aan een oud marinier. Hij is al meerdere keren op uitzending geweest en heeft veel meegemaakt. De kinderen stelden goede vragen en zijn veel te weten gekomen. Hierna gaven ze antwoord op de vraag: Wat hebben wij van hem geleerd? Voor de kennisoogst hebben we gekeken aan de hand van een mindmap wat de kinderen al weten en wat ze nog te weten willen komen dit thema.

Uitstapje/ uitleg thema: Een betere kennisoogst komen we niet hebben. Op stap naar het Airborne museum. Hier luisteren naar een verhaal van iemand die daar werkt. Daarna in tweetallen op zoek in het museum naar de antwoorden op verschillende vragen. Wat was het een mooi opgezet museum. Echt een aanrader. De kinderen konden in verschillende kamers op zoek naar  verhalen van mensen die hebben geleefd in de oorlog. Veel indrukwekkende verhalen die de kinderen echt bijgebleven zijn.

Geschiedenis: we hebben een tijdlijn opgehangen in de klas waarbij we in kleine groepjes gebeurtenissen uit de jaren 1939- 1946 hebben opgehangen. Onderzoek wanneer welke gebeurtenis is en wat de gebeurtenis precies inhoud. Wat gaan we leren over de inhoud van die jaren en wat gaan we persoonlijk leren. Bedenk dit voor jezelf en schrijf ze op! Hebben we alles behaald aan het einde van het thema? Ook hebben we gekeken naar propaganda in die tijd en in deze tijd. Waarvoor wordt het gebruikt. We hebben zelf propaganda gemaakt!

Internationaal: bij internationaal gaan we nog onderzoeken wat de verschillende hulporganisaties in de wereld zijn. Welke organisatie zorgt waarvoor en hoe gaan de organisaties te werk.  Hierna gaan we een stapje terug in de tijd. we gaan ons verdiepen in de eerste Wereldoorlog en bekijken welke oorlogen er nog meer in de wereld zijn geweest of nog steeds is.

Na dit thema gaan we dan echt starten met het thema Nederland waterland.