GLP groep 8

dinsdag 18 april 2023

“ZO ZIEN ZIJ DE WERELD”, het thema waar we de afgelopen weken aan hebben gewerkt.

Als start van dit thema hebben wij twee verschillende filmpjes gekeken. Welke indruk hebben andere mensen van Nederland. Kloppen deze indrukken? Wat klopt wel en wat klopt niet?

Filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=YFCluYEf7oI  en http://www.youtube.com/watch?v=0UdD6noOIZ0

Welk verschillende kunstvormen kennen wij? Dans, zang, muziek, schilderkunst, poëzie, drama enz. De opdracht die de kinderen kregen was; “Laat andere mensen zien hoe jullie Nederland zien” De kunstvorm waarmee mogen jullie zelf kiezen.

Om te zien wat we al weten heeft iedere leerling een kunstenaar uitgekozen. Wat weten we al? Wat willen we nog weten? Teken zoals de kunstenaar ook doet, zet neer wat van belang is om te weten van de kunstenaar.

Rembrandt van Rijn en Vincent van Gogh, twee kunstenaars waarvan iedereen wel gehoord heeft. Maar weten we eigenlijk wel alles van deze kunstenaars? Zijn er overeenkomsten tussen deze twee? Maak een poster waarop duidelijk te zien is wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen deze twee kunstenaars. Wist u dat beide kunstenaars beroemd zijn geworden nadat ze overleden zijn! Ze beiden overleden zijn doordat ze diep in de schulden zaten! Ze beiden werkten met olieverf!

Ook maakten we een collage gebaseerd op “de Stijl”. Een kunstvorm met vooral abstracte vormen en alleen de primaire kleuren werden gebruikt. Denk aan Piet Mondriaan!

Wat is impressionisme? Wanneer is deze stijl ontdekt? Welke kunstenaars gebruikten deze stijl?  De leerlingen hebben eerst onderzoek gedaan naar deze kunststijl. Nadat het duidelijk voor ze was wat deze stijl betekende zijn ze aan de slag gegaan. Eerst een foto maken, daarna de foto omzetten in kunst. We hebben een paar verborgen talenten in huis.

Wassily Kandinsky, wie kent hem? Door een bezoek aan het concert van Arnold Schönberg kreeg hij inspiratie voor een schilderij. Hij liet zich leiden door de muziek. Ook wij hebben in de klas op deze manier geschilderd. In het begin wat ongemakkelijk. Hoe zorg je dat je gevoel krijgt bij muziek? En hoe zet je dit weer om in kunst? Er zijn mooie resultaten hieruit voortgekomen. Soms stonden ze er zelf versteld van! Wat zeggen de kleuren die een kunstenaar gebruikt? Heeft dit met zijn emotie te maken? Of laat een kunstenaar zich ook leiden door muziek hierbij?

Op 17 mei sluiten we dit thema af met een bezoek aan CODA.