GLP Groep 8

donderdag 17 februari 2022

Mythen en legenden, dat is het thema waar groep 8 momenteel aan werkt. Een thema met onderwerpen als het Oude Egypte, Griekse en Romeinse goden etc. We hebben onderzoek gedaan naar het vernoemen van dagen en maanden naar de verschillende goden. We weten inmiddels meer over de piramides in Egypte en de betekenis van hiërogliefen. Ze kennen legenden zoals Joris en de draak, Lady Godiva en Bloody Mary.

Het persoonlijk doel waar we aan werken is onderzoeken. Want het lijkt makkelijker dan het is. Hoe formuleren we een goede zoekopdracht? Hoe weet ik dat de site betrouwbaar is? We vergelijken meerdere bronnen met elkaar en kijken welke het meest bruikbaar is. De vakgebieden die aan bod komen zijn: geschiedenis, kunst, muziek en mens en maatschappij.

Op dit moment doen de kinderen onderzoek naar een feestdag of traditie die een relatie heeft met een legende. Ze gaan daar filmpjes over maken en plakken die achter een QR code. Als ze klaar zijn komen ze in de school te hangen. Na de vakantie mag u weer de school in dus kom ze dan gerust een keer bekijken.

Na de vakantie ronden we het thema af en wordt ons nieuwe thema: Nederland waterland. Ook daar gaan we vast weer veel leren!