GPL groep 8, Hier en nu, daar en toen!

dinsdag 10 januari 2023

Na de kerstvakantie zijn we gestart met het nieuwe IPC thema “Hier en nu, daar en toen.”

Een titel waarbij je aan veel verschillende onderwerpen kan denken.

Bij het startpunt introduceren we het thema. We geven de kinderen een opdracht en hieruit komt naar voren waar we naar gaan kijken de aankomende weken. We hebben bij het startpunt de begrippen: gastland en moederland besproken. Een aantal kinderen in de klas heeft Nederland als gastland. De rest heeft Nederland als moederland. In kleine groepjes zijn we verschillende landen gaan bekijken. Hoe ziet het land eruit? Welke landschappen zien we? Wat is de hoofdstad en de belangrijke steden in een land. Hiervan hebben we een collage gemaakt.

Bij aardrijkskunde gaan we kijken waar de verschillende landen liggen. Hoe zijn landen met elkaar verbonden en hoe leven mensen in de verschillende landen. Dit gaan we op verschillende punten aan elkaar presenteren d.m.v. een mind of een diagram. Ook gaan we kijken naar  foto’s en ansichtkaarten uit verschillende landen. Kunnen we de landen herkennen op de foto’s?

Bij geschiedenis gaan we kijken naar verschillende foto’s en landkaarten en gaan bekijken wat dit ons over de geschiedenis van het land kan vertellen. Ook bekijken we de verschillende architectuur van landen. Wat leren we ervan om dit goed te bekijken.

Bij mens en maatschappij gaan we kijken naar landen die in het nieuws komen. Wat is er te zien in het nieuws, wat vertelt dit ons?

Bij internationaal gaan we kijken naar de samenwerking van Nederland met andere landen.

Op 16 Februari sluiten we dit thema graag af samen met ouders op school!