vrijdag 13 mei 2022

Wat waren de kinderen uit groep 1 weer blij dat ze op maandagochtend, na een heerlijke vakantie, weer naar school mochten. Lachend en knuffelend kwamen de meeste kinderen aangerend. Het ene grapje na het andere grapje volgde. Vooral de vraag hoe kom ik langs de juf stiekem de klas binnen. Elke ochtend weer een klus. En wat zijn ze trots als het lukt.
Natuurlijk moeten er ook kinderen elke ochtend even wennen. Afscheid nemen van papa, mama, oma of opa valt ook niet mee. Maar eenmaal spelend aan tafel zijn de meeste tranen gedroogd en komen de eerste verhalen ook bij hen los.
Deze week hebben we ons nieuwe thema nog niet gestart. Even bijkomen van de vakantie, alle verhalen laten vertellen en vooral weer volop spelen.
Elke dag zijn er wel kinderen in de bouwhoek te vinden. Er zijn kinderen die de mooiste bouwwerken toveren en er zijn kinderen die graag bouwen en het effect van slopen nog bestuderen. Wat een geluid komt er van vallende houten blokken. De juf probeert soms het groepje in de bouwhoek te begeleiden, deze week proberen we muurtje te bouwen en het is ons gelukt om er een raampje in te krijgen. Trots en vrolijk als een pauw.
De huishoek is weer verplaatst, we hebben nu een heuse slaapkamer boven daar mogen we ons ook verkleden. Wat zien de kinderen er prachtig uit en wat een spel wordt er gespeeld.
Dagelijks is het dringen in het atelier. Er zijn veel kinderen die graag knippen, kleuren, tekenen en plakken. Zij kletsen en genieten van elkaar. Ze helpen elkaar en komen met elkaar op ideeën. Ook worden er gezamenlijke tekeningen gemaakt.
Ook de muziekplaats is een graag gekozen activiteit. Het zelf mogen bedienen van de cd-speler is daar het allerleukst. Als ik stiekem kom kijken wordt er volop gedanst en gezongen. Ook alle muziekinstrumenten worden uitgeprobeerd.
De zandtafel is ook favoriet, nou ja tafel…. er wordt flink geschept en geduwd met het zand. De grond is erg aantrekkelijk…tja zwaartekracht heet dat.
De buitenles van gym was een groot succes. Wat een energie en beweging. Dat had onze stagiaire toch wel erg mooi en goed voorbereid.
Volgende week gaan we weer starten met ons nieuwe thema. We gaan van A naar B en zullen van alles gaan leren over auto’s, fietsen, treinen en vliegtuigen. Dat wordt spannend en leerzaam.