donderdag 2 juni 2022

Van A naar B met de auto of de trein. Op dit moment hebben we twee focuspunten door elkaar heen lopen. In de klas hebben we met hulp van de moeder van Lukas en Timotej een garage gemaakt. De auto die er staat had geen voorruit, geen licht, geen pedalen. Kortom de auto was behoorlijk stuk en moest worden gerepareerd. Daar kon Rutger goed bij helpen. Hij vond de plannen van de moeder perfect. En wat was hij geïnteresseerd. Gelukkig had Jim zijn gereedschap van huis meegenomen, zodat alles nog beter in elkaar gezet kon worden.
Juf Mila heeft een station gebouwd in het tussenlokaal. Veel kinderen gaan op reis. Sommige gaan naar Afrika. Maar dan gaan ze eerst met de trein naar het vliegveld en daar nemen ze het vliegtuig. Helaas heeft het vliegtuig nog een paar weken vertraging (volgende focus).
In de bouwhoek wordt een garage gebouwd met een schuine helling. Niks leukers dan te meten welke auto het verste komt. Wie is eerste, tweede of derde……
Met het kleine constructiemateriaal worden allerlei fantasievoertuigen gebouwd.  En in het atelier hebben we auto’s gevouwen, raceauto’s geplakt en zijn ze begonnen met een samenwerking om een mooie straat met rijen auto’s te maken. Aangevuld met een stoplicht, oh nee een verkeerslicht. We moeten het wel goed aanleren natuurlijk.
Zo langzamerhand zit onze groep 1 ook al goed vol. Dat betekent dat de kinderen soms niet in hun favoriete hoek kunnen spelen. Elke dag gaan ze steeds een beetje beter om met deze teleurstelling. Ze leren andere keuzes te maken. Woensdag hebben we dan ook een extra kanjerles gegeven met als thema: als het even niet zo gaat als jij wilt.
De zwarte pet met de mooie witte rand wordt een hele zwarte pet. Hij is heel boos van teleurstelling, de rode pet met de witte rand verandert in een hele rode pet en loopt boos mee met de zwarte pet. De gele pet met de witte rand, verandert in een gele, zielig, huilend hoopje van teleurstelling. De kinderen hebben mee mogen denken in oplossingen: wat kunnen ze dat als goed.
Uiteindelijk zagen we in ons lesje ook dat zowel de vogel, de aap en het konijn weer blij werden met een goede tussenoplossing. We sloten af met het kanjerlied: ‘Wij zijn de kanjertijgers’.
De komende tijd gaan we ons nog verder verdiepen in de auto’s en hoe alles werkt op het station. De kinderen denken mee en helpen mee om alle hoeken in te richten en werken mooie ideeën uit. Wat jammer dat dit alweer ons laatste thema van het schooljaar is.