dinsdag 27 september 2022

De afgelopen weken zijn wij druk geweest met het spelen in de klas. Hoe spelen we samen? Mag iedereen meedoen? Wat kun je met het materiaal dat er aanwezig is? Hoe verloopt een dag in groep 1. Maar vooral het wennen om weer met elkaar naar school te gaan. De laatste dagen worden onze speelmogelijkheden steeds uitgebreider. We hebben inmiddels de poppenkast weer in de klas staan en mogen de kinderen samen in de muziekhoek spelen. Ook is het atelier weer uitgebreid met de verftafel.  Wat een speelmogelijkheden en wat zien we mooi spel ontstaan.

Ook kunnen onze leerlingen in groep 1 al zo goed opruimen en helpen ze elkaar goed met het opruimen.  Het zijn echte kanjers. Daarover leren we ook van alles en hoe we ons als een kanjer leren gedragen. We leren probleempjes op te lossen, met elkaar te overleggen, en rekening te houden met elkaar. Ook op onze beurt wachten hoort daarbij natuurlijk. We helpen elkaar en sluiten niemand buiten.

Naast het fijne spelen zijn de Engelse lessen van start gegaan. Inmiddels kennen we al aardig wat kleuren in het Engels en weten we waar we die kunnen vinden. Ook kunnen de kinderen al verschillende fruitsoorten in het Engels noemen. Als de vlag op tafel komt weten ze dat de juffen alleen nog maar Engels mogen praten. Zo langzamerhand beginnen ze er aan te wennen en wordt het steeds leuker.

In de klas zijn we een aardappelexperiment gestart: Wat kunnen we allemaal met een aardappel op school? Gooien was een favoriete uitdaging. Helaas moesten er ook een paar tranen vloeien: want wat een pech: de aardappel ging stuk. Conclusie: met een aardappel kun je wel gooien, maar daarna is de aardappel stuk.

Omdat de kinderen al zoveel tekeningen maken, moeten we ze wel leren hoe hun naam eruit ziet. We zijn druk bezig om onze eigen naam te herkennen. Daarna gaan we onze naam leren schrijven.

Het is bijna Kinderboekenweek. Dan gaan we alles leren over de kleur groen, de natuur en leren we rijmen. We hebben we weer veel zin in.

Angelique van Tuijl
Leerkracht groep 1