Groep 1/2A en 1/2B

donderdag 15 februari 2024

Na een thema ‘ik kom je helpen’ waarbij we zoveel geleerd en onderzocht hebben en waarbij we mooie bezoeken op school hebben gehad, starten we na de vakantie met ons thema ‘Bloemen en Planten’. Vast weer een thema waarbij de kinderen veel kunnen leren en vooral kunnen onderzoeken. We gaan onderzoeken hoe planten groeien, welke planten we om ons heen hebben. We ontwerpen onze tuin en maken een tuincentrum in de klas. Waar we onze zelf gemaakt bloemen en gekweekte planten zullen gaan verkopen.
Tijdens dit thema zullen we bij rekenen onder andere ingaan op het meten, rekenen met geld, cijferherkenning, plattegrond maken, op verschillende vormen en kleine op- en aftelproblemen.
Bij taal op de letters van de bloem, het schrijven van verschillende letters, voorlezen en begrijpend luisteren (wie?, wat? waar?, probleem? en oplossing?), liedjes en rijmen.
Voor de fijne motoriek komen we dan weer op tekenen en veel knutselen en kleien. Ook het leggen van een kralenplank en het bouwen van een plantenkas zullen aan bod komen.
Kortom weer een thema waar we volop ideeën van tevoren hebben voorbereid, maar waar we de kinderen zeker zullen vragen wat zij erover willen leren en hoe we dat zullen onderzoeken. Daarmee zal de intrinsieke motivatie en betrokkenheid toenemen. We hebben er weer zin in.
Alvast voor nu een hele fijne vakantie gewenst! Tot maandag 4 maart!
Ayaan, Job, Vera en Angelique