donderdag 3 februari 2022

Na de kerstvakantie zijn het gekke weken geweest. We hebben anderhalve week school gehad en toen moesten we met de groep in quarantaine. Het was op dat moment nog het beleid dat bij 3 leerlingen de groep in quarantaine moest en daar zaten wij helaas op. Iedereen moest die maandag daarop door de “teststraat” en daaruit kwamen helaas nog meer positieve leerlingen én leerkrachten. Eerst had juf Suzanne Corona en nu zitten wij met juf Daniëlle die met Corona thuis zit. Hopelijk hebben wij vanaf volgende week “alles achter de rug” en kunnen wij er tot de voorjaarsvakantie weer tegen aan.

In de aankomende periode tot aan de vakantie zijn wij met het lezen bezig met thema 6 “Het is feest!”. Langzamerhand naderen wij het einde waarop alle letters zijn aangeleerd en het daarna tijd is voor een letterfeest! Meer hierover zal t.z.t. met u gecommuniceerd worden. Na thema 6 zullen wij doorgaan met thema 7 waarin de “Zon, maan en sterren” centraal staan. Vanaf dit thema leren de kinderen hoe zij niet klankzuivere woorden moeten lezen. Ook zullen wij gaan leren hoe hoofdletters er uit zien. Het verhogen van het leestempo krijgt vanaf dit thema systematisch de aandacht. “Tempolezen” zal vanaf nu iedere dag plaats vinden waarbij bekende rijtjes zowel correct als vlot gelezen moeten worden.

Bij spelling leren de kinderen in thema 7 dat niet alle woorden gespeld kunnen worden met de afspraak “Je schrijft het woord zoals je het hoort”. Er zijn andere afspraken, waar andere denkstappen bij horen. Deze afspraken worden uitgelegd in spellingsfilmpjes. Uit elk filmpje wordt een beeld gebruikt als “spellinghulpje”, een geheugensteun voor de kinderen.

Bij het rekenen zijn wij aangekomen bij het eind van blok 4. Wij hebben aankomende week het tweede deel van de toets en hierna zullen wij met CITO rekenen van start gaan. Na de CITO toets zullen wij doorgaan met blok 5. Onderdelen die centraal staan zijn aftrekken tussen de 10 en 20, leren geld rekenen met munten van 1 en 2 euro en biljetten van 5, 10 en 20 euro, optellen tot 20 met tientalpassering met behulp van afbeeldingen en de getallenlijn met de tienstructuur (zie het voorbeeld hieronder).

Met het schrijven zijn wij bijna aan het einde gekomen van alle letters die aangeleerd moeten worden. Hierna zullen wij overgaan op het herhalen van verbindingen tussen letters. De hoofdletters staan in groep 4 centraal, deze leren wij dit schooljaar niet schrijven.

IPC staat in het teken van “We zijn wat we eten”. We proberen de aankomende periode zo veel mogelijk aan bod te laten komen, tussen alle uitval door. Er staan nog opdrachten van natuur centraal, aardrijkskunde, geschiedenis, kunstzinnige vorming, mens en maatschappij en wij hebben ook nog internationale taken. Het is een leuk en leerzaam project waarin wij op verschillende gebieden veel leren over onze voeding.