donderdag 10 maart 2022

Het is bijna lente! En we genieten al van een heerlijk zonnetje. Dit geeft energie tijdens het werken. Vandaag hebben wij het letterfeest gevierd in groep 3. Hierbij vierden wij dat de kinderen alle letters hebben geleerd. In de tweede helft van groep 3 herhalen we de letters en leren we moeilijkere woorden lezen.

Bij lezen gaan we beginnen aan thema 8 ‘de schat’. Op deze leeftijd zijn kinderen dol op schatten: mooie steentjes, bijzondere schelpen, speciale munten of prulletjes, gevonden op weg naar huis. Voor de een is het iets wat je geen blik waardig keurt, voor de ander iets waardevols. Waar vind je echte schatten en wat doe je als je iets kostbaars vindt? Veel kinderen vinden het leuk om iets te verzamelen en zo een eigen schat op te bouwen. Al deze aspecten komen in dit thema aan bod. De kinderen leren hierbij de in eerdere thema’s aangeboden woorden correct en vlot lezen. Ook leren de kinderen eenlettergrepige woorden op -eer, -oor, en -eur en op – ooi, -aai en -oei correct lezen.

Bij spelling gaan we verder met klankzuivere woorden. Daarnaast leren de kinderen ook niet-klankzuivere woorden spellen met ng of nk, met een tussenklank in een medeklinkercluster, of eindigend op d.

Bij schrijven gaan we verder met het oefenen van verbindingen.

Bij rekenen gaan we starten met blok 6. In dit blok gaan we in de eerste week bezig met aftrekken tot 20 met tientalpassering. In de tweede week gaan we bezig met plaatsbepalen waaronder het bepalen van een route en het bepalen van richtingen. In de derde week gaan we bezig met optellen tot 20 met tientalpassering. Daarna volgt de toets over deze onderdelen.

Bij IPC gaan we starten met het thema ‘ik leef!’. In dit thema gaan we het onder andere hebben over de levenscyclus van de mens met de namen voor verschillende levensfasen, de cyclus van ei tot vlinder en bedreigde (dier)soorten.